Bakteria tersembunyi, ada di mana-mana....

By Cikla Shahril - March 30, 2016

Bakteria oh bakteria. Ada bakteria baik, ada bakteria jahat. Yang cikla nak cerita ni pasal bakteria jahatlah. Kalau korang nak tau, kat mana-mana ada bakteria. Cuma kita tak nampak dia je. Nak-nak pulak kalau kita berada di luar rumah. Sebenarnya terdapat beberapa tempat favourite cik bakteria ni suka duduk. Manalah tau tempat tu jadi 'tempat kegemaran' kita jugak. Korang nak tau tak? Ok, jom cikla share info pasal ni.

Selalunya kalau kita pergi makan kat restoran atau kedai-kedai mamak, mesti ada order sheet kat atas meja kan? Kalau korang nak tau, kat situlah banyak bakteria tersembunyi ada. Korang bayangkanlah berapa ramai customer yang datang makan kat kedai tu kan? 

Kalau boleh, pastikan order sheet tu tak terkena pinggan, sudu or apa-apa yang korang nak gunakan untuk makan. Apa yang penting, lepas pesan makanan, korang pergilah cuci tangan tu. Cegah sebelum kena, itu lebih baik kan. Betul tak? 

Bakteria tersembunyi, ada di mana-mana....
Bakteria tersembunyi, ada di mana-mana.... Kredit Google

Sesetengah kedai makan *tak semualah lebih suka menggunakan refill bottle untuk sos atau kicap yang telah digunakan. Kalau korang nak tau, refill bottle ni boleh membahayakan kesihatan, sebab ada kajian menunjukkan virus penyebab selsema/demam boleh melekat di permukaan keras selama 18 jam. Bayangkanlah. Bagi cikla, kalau nak jimat sangat pun, paling tak, pihak restoran mungkin boleh bersihkan atau cuci botol tu semua sebelum setiap kali mahu digunakan balik. 

Korang mesti perasan kan ada sesetengah restoran menghidangkan air dengan menghias hirisan buah buahan yang diletakkan di tepi bahagian gelas. Sebenarnya, hirisan buah ni boleh menjadi tempat pembiakan bakteria termauklah bakteria E-coli (penyebab keracunan makanan). Ada kajian dibuat menunjukkan hampir 70% hirisan buah lemon yang diletak di tepi gelas boleh menjadi punca bakteria penyebab penyakit. 

Selain itu, kebanyakan bekas sabun atau pencuci dalam tandas awam ada bakteria yang berbahaya. So, adalah digalakkan korang gunakan tisu semasa menekan botol sabun untuk elakkan sentuhan kulit kita dengan bekas tersebut. Kalau korang nak tau, kebanyakan bekas sabun tak pernah dicuci semula. So, ini permukaan botol akan menjadi tempat pembiakan bakteria dan banyak jugak 'tangan'yang gunakannya. Betul tak?

Haa, kalau ni memang betul kot. Troli pasaraya. Bayangkanlah berapa ramai manusia yang menggunakan troli yang sama kan, nak-nak pulak kalau pasaraya besar. Tak salah kot, kalau kita lap pemegang troli dengan tisu antibakteria sebelum kita menggunakannya. 

Kalau boleh, tak payahlah nak try kalau ada jurujual makanan yang mereka promote kat situ sebab mungkin ada bakteria yang merebak dari tangan ke tangan. Ada kajian menunjukkan 2/3 orang pemegang troli mempunyai bakteria dan ia hampir sama dengan bakteria di tandas. Wah, scary pulak dengar.

Kalau dah namanya tandas mesti jadi tempat pembiakan kuman dan bakteria kan. Ini termasuklah tombol pintu tandas awam. So, lepas ni biasakankan diri kita gunakan tisu untuk bukak atau tutup pintu tandas. Biarlah orang nak cakap apa, asalkan diri kita terhindar dari penyakit dan risiko. Ye tak? Lepas dah guna tandas, biasakan diri basuh tangan bersih-bersih. Paling tak pun, guna hand sanitizer pun dah ok.

Orang kata mencegah lebih baik dari mengubati. Mungkin ada yang pandang 'senget' apa yang kita buat, tapi demi menghindarkan diri dari risiko penyakit, abaikan aje.

Sumber : Ruangan info sihat.

  • Share:

You Might Also Like

2 Comments

  1. Kena letak extra effort utk kebersihan..geli plak akak tgok bakteria tu ha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Tu la kan kak.. Terus geli geleman... Huhu

      Delete