Advertisement

Mahukan kehidupan yang lebih baik? Jom tukar cara berdoa dengan 7 formula ini.

MAHUKAN KEHIDUPAN YANG LEBIH BAIK? JOM TUKAR CARA BERDOA DENGAN 7 FORMULA INI. Ada orang mudah putus asa kalau doa yang dia minta itu tidak dimakbulkan. mungkin dia terlupa yang 'cara' dia meminta itu tak kena dengan apa yang disarankan.begitu juga dengan diri ini. Allahu, mungkin ada yang kita terlepas pandang. Ada yang kita tak sedar. Ada yang kita tak mengertikan. So, apa kata kita ubah cara kita berdoa selama ini kepada yang lebih baik. Nak tau apa caranya? Jom baca sampai habis perkongsian ini.

7 cara berdoa supaya kehidupan kita menjadi lebih baik.

Mahukan kehidupan yang lebih baik? Jom tukar cara berdoa dengan 7 formula ini.
Mahukan kehidupan yang lebih baik? Jom tukar cara berdoa dengan 7 formula ini. Gambar dari carian Google. 

Pertama : 
Kalau sebelum ini kita selalu berdoa, "Ya Allah, berikanlah aku KEKUATAN...." Apa kata lepas ni kita tukar sikit doa kita macam ni, "Ya Allah, lapangkanlah kesulitan apa yang aku hadapi ini. Ya Allah, keluarkan aku dari kesulitan ini. Ya Allah, bantulah aku." Sebab, kalau kita berdoa macam yang mula-mula tadi, makanya Allah akan sentiasa menguji untuk test kekuatan kita. 

Kedua : 
Kita selalu berdoa, "Ya Allah, BERIKAN aku." Apa kata kita tukar doa kita tu, "Ya Allah, KURNIAKANLAH aku….." Sebab, kalau kita asyik sebut BERI maka bila-bila masa Allah akan ambil balik pemberianNya itu. Tapi, kalau KURNIA, Allah akan mengurniakan kita sesuatu sampai bila-bila, inshaAllah dengan izinNya jua.

Ketiga : 
Selalu kan, kita mesti doa macam ni, "Semoga DIMURAHKAN rezeki…" Tapi, lepas ni kita tukar sikit jadi, "Semoga DILIMPAHKAN rezeki yang berpanjangan dan berkat." Kan nampak bezanya kan. Doa yang kita baca tu hendaklah betul, sebab setiap dari doa kita tu Allah dengar dan yakinlah Allah makbulkan doa kita. Kalau kita pun tak yakin dengana pa yang kita doakan, macam mana Allah nak makbulkan?

Keempat : 
Kalau sebelum ni kita selalu berdoa, "Ya Allah, kurniakanlah kami zuriat, anak yang soleh dan solehah…" So, lepas ni tukar doa kita kepada, "Ya Allah, sekiranya dengan mempunyai zuriat dapat mendekatkan diriku pada Mu, maka makbulkanlah ya Allah. Sekiranya dengan mempunyai anak membuatkan Engkau lebih memandangku, maka kurniakanlah. Sekiranya dengan mempunyai anak membuatkan ibadahku lebih bertambah dan solatku lebih khusyuk maka izinkanlah aku untuk meminjam nikmati ini ya Allah. Kerana Engkau sahajalah sebaik-baik perancang dan Engkau Tuhan yang Maha Mengetahui atas segala sesuatu yang terbatas bagiku…" Sebenarnya, dalam berdoa matlamat dan objektif doa tu bukan hanya fokus pada nikmat sahaja, tapi ia melibatkan keikhlasan kita atas hubungan kita dengan pemberi nikmat iaitu Allah SWT. 

Mahukan kehidupan yang lebih baik? Jom tukar cara berdoa dengan 7 formula ini.
Mahukan kehidupan yang lebih baik? Jom tukar cara berdoa dengan 7 formula ini. Gambar dari carian Google. 

Kelima : 
Bersyukur dulu dengan apa yang Allah dah beri, maka Allah akan tambahkan lagi. Bukan apa, mungkin kita lupa untuk bersyukur padahal kita berdoa minta dekat Allah macam-macam. Rezeki yang ada dekat depan mata pun kita lupa nak syukur. Allahu. Kita doa macam ni. "Ya Allah, aku bersyukur umurku masih Panjang lagi pada hari ini, maka Kau jadikanlah hariku sebagai ibadah kepadaMu. Dan redhakanlah oa kepadaku ya Allah."

Keenam :
Doakan orang lain juga sebab bila kita mendoakan orang lain, seluruh malaikat di Arasy akan turut mengaminkan doa kita. Jom doa macam ni, "Ya Allah, jika ada mereka yang sedang dalam kesulitan dan kesempitan waktu ini, bantulah mereka ya Allah, lapangkanlah kesulitannya, permudahkan perjalanan hidupnya ya Allah."

Ketujuh : 
Semtiasa berusaha perbaiki diri walaupun hanya 1% setiap hari sebab dala setahun kita mampu berubah 365%. Apa yang penting tanamkan niat dan tekad ke arah itu, inshaAllah dipermudahkan.

Kredit Artikel Mingguan Wanita. 

Post a Comment

2 Comments

  1. Nice info.. Terima kasih ajar lea cara berdoa.. kdg berdoa kelam kabut sekali ayat..

    ReplyDelete
  2. yang ke-6 tu pernah terbaca dulu supaya rajin2 doakan orang lain supaya pintu rahmah kita terbuka lebih luas dan murah rezeki

    ReplyDelete