Kenapa kita kena elak makan junk food?

By Cikla Shahril - April 04, 2020

KENAPA KITA KENA ELAK MAKAN JUNK FOOD? Siapa yang tak kenal dan tak tau junk food kan? Junk food ni boleh dikatakan kegemaran ramai orang, terutama kanak-kanak. Betul tak? Junk food adalah seperti makanan ringan, makanan segera dan makanan yang diproses. Burger, snek jajan, ais krim, kentang goreng segera, nugget, sosej, tu semua contoh makanan junk food. Hurmm, memang tak dapat dinafikan, musim-musim PKP ni, rasanya ramai je kot yang beli makanan ini, alasan senang dan cepat disediakan. 

Lagipun, kebanyakan junk food ni memang sedap. Benda sedap itulah kadang-kadang tak bagus untuk kesihatan. Tapi... 

Kenapa kita kena elak makan junk food?
Kenapa kita kena elak makan junk food? Gambar diubahsuai dari carian Google. 

Mengapa junk food amat berbahaya?

Berikut mengapa junk food amat berbahaya dan sepatutnya dielakkan;


Tinggi MSG.
Pengambilan kerap boleh menyebabkan kanser, ketagihan dan penyakit lain.

Kandungan lemak tinggi.
Lebihan lemak akan mengganggu daya konsentrasi dan menjejaskan fungsi otak.

Mengandungi bahan pengawet.
Merupakan punca utama obesiti dan akan menganggu fungsi organ dalaman badan.

Kandungan kalori yang tinggi.
Risiko besar kepada serangan jantung, obesiti dan darah tinggi.

Mengandungi bahan sintetik.
Bahan sintetik adalah bahan yang penuh dengan kimia yang berbahaya dan ini boleh menjadi penyebab kanser.

Jom kita ubah corak pemakanan kita demi kesihatan. 

Kredit : salwasaleh.com

  • Share:

You Might Also Like

4 Orang yang komen.

  1. dah jarang makan junkfood tapi time pkp ni memanjang lapar, tengah malas boleh makan maggie lagi..hehe

    ReplyDelete
  2. Pergh junk food pun ada sintetik. Boleh rosak buah pinggang la kiranya ya Cik La? :(

    ReplyDelete
  3. tq for sharing. fries pun dikira junkfood jugak ke ?

    ReplyDelete
  4. memang selalu kata nak elakkan tapi tetap juga consume. tapi sebab PKP ni, mmg masak dirumah saja lah tho saya kena kerja

    ReplyDelete