Advertisement

Jangan minum susu mentah!

JANGAN MINUM SUSU MENTAH! Minum susu memang bagus, tak kiralah susu lembu atau susu kambing. Tapi, jangan minum susu mentah. Sebab apa? Sebab susu mentah dikatakan akan meningkatkan risiko mendapat jangkitan penyakit seperti bovine tuberculosis dan brucellosis.

Susu mentah yang diminum tanpa proses pendidihan dan pempasteuran dikhuatiri mengandungi bakteria berbahaya seperti mycobacterium bovis dan brucella.

Jangan minum susu mentah
Jangan minum susu mentah. Sumber Google.


So, sebaiknya kalau nak minum susu mentah mestilah dididihkan susu itu terlebih dahulu. Kalau korang nak tau, penjualan susu mentah tanpa perlakuan haba adalah salah dibawah peraturan 51(1A), Peraturan-Peraturan Kebersihan Makanan 2009, Akta Kawalan Makanan 1983 yang akan dikuatkuasa bermula 1 Disember ni...

Sumber : KOSMO!

Post a Comment

13 Comments

  1. Kena buat rawatan haba dulu. Contohnya pasteurkan dulu. Panas pada suhu 65 c seingat saya selama beberapa minit. Insyaallah selamat diminum

    ReplyDelete
  2. e'in tak minum susu putih nie.. kaalu perisa strawberry or coklat, laju laa.. huhu..

    ReplyDelete
  3. iya ke, baru tahu, kalau kat india fresh je dorang minum mcm tu terus

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haah... di India diaorg perah terus gup gup gup..

      Delete
    2. Tp risiko tanggung sendiri lah...

      Delete
  4. Wkmsalam.
    Ye, jangan minum susu mentah kerana dikhuatiri mendapat jangkitan bakteria berbahaya.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Betul tu WP. Tp Rasanya kalau yg mentah tak lalu kot nk menelannya..

      Delete
  5. biasa kalau spouse mek bawak balik dari ladang, dia akan didihkan dengan daun pandan sekali nk kasi wangi and sedap mnum. tk pernah perah perah terus minum --'

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah.. letak daun pandan.. mesti wangi je baunya..

      Delete