Tak menyusahkan orang lain.

By Cikla Shahril - September 23, 2016

Memang tak dinafikan secara fitrahnya, kita memang memerlukan 'orang lain' dalam hidup kita. Rasanya tak boleh kot kita nak hidup sorang sorang. Pendek kata, kita hidup saling melengkapi. Tapi, kita tak boleh jugak terlalu bergantung dengan orang.

Bagi cikla, selagi kita boleh buat sendiri cubalah untuk selesaikan sendiri. Adakalanya jugak orang suka membandingkan 'taraf' kita dengan orang lain. 

Berapa banyak harta yang dimiliki, rumah besar ke kecik, kereta besar ke kecik, isteri lawa ke tak, suami hensem ke tak, macam-macam.

Sebenarnya, itu semua pinjaman je. Harta, isteri, suami, anak semuanya pinjaman. Apa yang penting kita tak menyusahkan orang lain. Asalkan bahagia hidup kita, syukur alhamdullilah.

Tak menyusahkan orang lain.
Tak menyusahkan orang lain.

Kalau nak fikir apa orang cakap memang sampai ke sudahlah tak jadi apa. Diaorang dengki je tu, sebab kehidupan diaorang tak bahagia dan best macam kita. 

Apa yang penting, life must go on bak kata orang putih. Hanya kita yang berhak dan tau pasal hidup kita. Manusia hanya pandai judge je. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui.

Just sharing.

  • Share:

You Might Also Like

3 Comments

  1. Btol btol. Jgn susahkan org. Klau org nk bntu takpe. Tp most akn mngungkit dpn hr. Sbb tu xpyh depends dgn org

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah... Kalau dh bab mengungkit mmg susahlah.... Silap silap boleh bermusuhan....

      Delete