Advertisement

Nak Kurus? Cuba makan 7 buah untuk langsing.

Nak Kurus? Cuba makan 7 buah untuk langsing. | Rasanya macam dah lama cikla tak share tips kesihatan dan kecantikan kan. Ececeh, macamlah pakar sangatlah kan cikla ni. Hehe. Cikla cuma nak share apa yang cikla rasa macam menarik dan penting untuk dikongsi.

Oklah, semua orang nak kurus kan? Bukan kurus sebab nak nampak cantik je, tapi kurus sebab nak sihat. Tapi kan, sekarang ni kurus-kurus pun tak semestinya takde penyakit. Semua bergantung pada macam mana kita handle cara pemakanan kita. Ada orang kata, apa yang kita makan itulah hasil kesihatan yang kita dapat.

7 jenis buah yang boleh kita amalkan kalau nak langsing.

Nak Kurus? Cuba makan 7 buah untuk langsing.
Nak Kurus? Cuba makan 7 buah untuk langsing.  Sumber Google.

TEMBIKAI - buah ni tinggi kandungan airnya. Kalau kita ambil 2 potong tembikai pun dah cukup buat kita dapat tenaga segera. Jangan tak percaya kita akan jadi kenyang dalam tempoh 2-3 jam lepas tu, selain ia bebas lemak malah kadar gula buah ni rendah walaupun ia manis. Minum jus tembikai bersama dengan perahan lobak merah... cubalah!

JAMBU BATU - haa.. ni cikla nak bagitau sebiji buah jambu batu bersaiz sederhana mengandungi sehingga 8 gm serat yang memudahkan proses penghadaman. Jadikan ia jus yang dicampur dengan sedikit perahan limau nipis. Ia dapat membantu menurunkan berat badan dengan cepat jika jus tersebut tak dicampur gula.

OREN - buah ini hanya mengandungi lebih kurang 60 kalori saja, malah sangat tinggi kandungan vitamin C. Ia juga kaya dengan serat yang membantu sistem penghadaman kita. Oren lebih elok dimakan mentah berbanding dibuat jus sebab kalau dibuat jus hasilnya tak sebagus jika ia dimakan mentah.

EPAL - buah ini merupakan slow food sebab ketika kita makan buah epal, kita memerlukan tenaga ekstra pada gigi sehingga memberi signal cepat kenyang pada perut. Epal juga membantu gula dalam darah berada pada paras normal dan beri kesan kenyang yang lama. Jus epal dengan nenas dapat mengatasi masalah sembelit dan membantu pembakaran lemak.

PISANG - ia mengandungi 99 kalori dengan 0.2 gm lemak. Untuk kurus, ambil 3 atau 4 biji pisang dan minum bersama susu rendah lemak. Kalau kita amalkan setiap hari secara konsisten, kita boleh turun sehingga 4-5 kg sebulan.

NENAS - ia bertindak sebagai agen membersihkan toksin dalam badan dan mengandungi asid sitrik yang memudahkan proses penghadaman. Makan begitu sahaja untuk kesan lebih baik atau dijadikan jus yang dicampurkan dengan oren.

BUAH NAGA - ia mengandungi vitamin C, B1 dan B2 selain dari bahan anti oksidan. Buah ini sangat efektif untuk menurunkan kadar gula dalam darah dan mempunyai serat yang tinggi yang membantu proses pencernaan. Ia dapat mengelakkan sembelit dan bertindak untuk kurangkan kadar lemak dalam tubuh. Jadikan ia jus yang dicampur dengan susu rendah lemak.

Tengok.. bukan susah kan? Lagipun kebanyakannya buahan tempatan kan dan mudah kita nak cari. Semuanya bergantung pada kemahuan kita bak kata orang tua2, "hendak seribu daya, tak nak seribu dalih".

Selamat mencuba. 

*Sumber tips: Majalah RAPI.

Post a Comment

0 Comments