Info penting yang korang kena tau kalau nak buat pemeriksaan ultrasound.

Apa dia ultrasound sebenarnya ye? Pengalaman cikla buat ultrasound adalah masa mengandung dan sebelum operation total buang kelenjar tiroid lebih kurang 3 tahun lepas. Kalau ultrasound masa mengandung tu memang banyak kali laa. Maklumlah, dah 5 kali mengandung kan. So, ultrasound tu apa mendanya? 

Kalau korang nak tau, ultrsound adalah pemeriksaan radiologi yang menggunakan gelombang bunyi untuk menghasilkan ime-imej organ dalaman. Pemeriksaan ultrasound ni dilakukan sebab untuk menghasilkan pengimejan secara terperinci ke atas organ dalaman untuk tujuan pendiagnosan yang tepat. Haa, macam mana pulak pemeriksaan ultrasound ni dilakukan? 

Mudah je ye kawan-kawan. Penggunaan gel ultrasound akan digunakan ke atas badan pesakit untuk membenarkan gelombang bunyi dihantar ke dalam badan melalui transducer ultrasound. Gelombang bunyi yang dihantar ke dalam badan akan dipantul kembali ke transducer dan imej ultrasound akan terhasil. Korang jangan risau, pemeriksaan ultrasound ni tak menggunakan sinaran radiasi.

Info penting yang korang kena tau kalau nak buat pemeriksaan ultrasound.
Info penting yang korang kena tau kalau nak buat pemeriksaan ultrasound. Gambar kredit Google.

Pesakit yang akan melakukan pemeriksaan ultrasound ni kena berpuasa ke?

  1. Pemeriksaan di bahagian leher/otot/anggota atas dan bawah - Pesakit TAK PERLU berpuasa. 
  2. Pemeriksaan di bahagian abdomen iaitu bahagian perut, hati, pundi hempedu dan limpa - Pesakit PERLU berpuasa.  
  3. Pemeriksaan buah pinggang dan pelvis iaitu pundi kencing, ovari dan uterus - Pesakit TAK PERLU berpuasa, tapi dikehendaki minum sebanyak 2-3 gelas air kosong sebelum melakukan pemeriksaan. Ini adalah untuk memastikan pundi kencing dalam keadaan penuh, bertujuan untuk mendapatkan hasil diagnosis yang lebih tepat. 

Moga bermanfaat.


No comments:

Post a Comment

Followers

Top Commentators

Library

Labels

TV show (17) about me (3) agama (304) beauty (143) biar betul (18) bisnes (118) blog story (636) breastfeeding (6) cerpen (1) diy (4) drama/filem (46) event (36) gajet dan IT (20) health (354) idea kreatif (41) ilmu (25) info (369) jalan-jalan (41) kata hikmah (9) kisah artis (35) lirik lagu (11) muhasabah diri (450) my pregnancy (20) parenthood (49) petua (188) poem (12) pregnancy (10) puasa story (30) relationship (62) resepi (247) rumahtangga (63) senyum sikit (4) social awareness (171) tips (41) wordless (31)

Disclamiers

Ini merupakan blog peribadi. Segala perkongsian dalam blog ini adalah pendapat peribadi penulis dan dari info yang telah dinyatakan sumbernya serta untuk rujukan pemilik blog pada masa hadapan. Artikel yang mengandungi fakta/info berkaitan medical adalah dari sumber yang boleh dipercayai dan telah disahkan kesahihannya. Namun, sila dapatkan nasihat pakar untuk lebih detail. Komen yang mempunyai pautan atau laman web yang bersifat keuntungan sebelah pihak (perniagaan) akan dipadamkan serta-merta termasuklah komen yang berbau negatif juga tak akan disiarkan. Terima kasih.

Pageviews