Info penting yang korang kena tau kalau nak buat pemeriksaan ultrasound.

By Cikla Shahril - July 02, 2020

INFO PENTING YANG KORANG KENA TAU KALAU NAK BUAT PEMERIKSAAN ULTRASOUND. Apa dia ultrasound sebenarnya ye? Pengalaman cikla buat ultrasound adalah masa mengandung dan sebelum operation total buang kelenjar tiroid lebih kurang 3 tahun lepas. Kalau ultrasound masa mengandung tu memang banyak kali laa. Maklumlah, dah 5 kali mengandung kan. So, ultrasound tu apa mendanya? Kalau korang nak tau, ultrsound adalah pemeriksaan radiologi yang menggunakan gelombang bunyi untuk menghasilkan ime-imej organ dalaman. Pemeriksaan ultrasound ni dilakukan sebab untuk menghasilkan pengimejan secara terperinci ke atas organ dalaman untuk tujuan pendiagnosan yang tepat.

Haa, macam mana pulak pemeriksaan ultraasound ni dilakukan? Mudah je ye kawan-kawan. Penggunaan gel ultrasound akan digunakan ke atas badan pesakit untuk membenarkan gelombang bunyi di hantar ke dalam badan melalui transducer ultrasound. Gelombang bunyi yang dihantar ke dalam badan akan dipantul kembali ke transducer dan imej ultrasound akan terhasil. Korang jangan risau, pemeriksaan ultrasound ni tak menggunakan sinaran radiasi.

Info penting yang korang kena tau kalau nak buat pemeriksaan ultrasound.
Info penting yang korang kena tau kalau nak buat pemeriksaan ultrasound. Gambar kredit Google.

Pesakit yang akan melakukan pemeriksaan ultrasound ni kena berpuasa ke?

  • Pemeriksaan di bahagian leher/otot/anggota atas dan bawah - Pesakit TAK PERLU berpuasa. 
  • Pemeriksaan di bahagian abdomen iaitu bahagian perut, hati, pundi hempedu dan limpa - Pesakit PERLU berpuasa.  
  • Pemeriksaan buah pinggang dan pelvis iaitu pundi kencing, ovari dan uterus - Pesakit TAK PERLU berpuasa, tapi dikehendaki minum sebanyak 2-3 gelas air kosong sebelum melakukan pemeriksaan. Ini adalah untuk memastikan pundi kencing dalam keadaan penuh, bertujuan untuk mendapatkan hasil diagnosis yang lebih tepat. 

Moga bermanfaat.


  • Share:

You Might Also Like

0 Orang yang komen.