Advertisement

Anak mengalami cirit-birit? Apa nak buat?

ANAK MENGALAMI CIRIT BIRIT? APA NAK BUAT? Budak-budak kalau kena cirit birit memang kesian. Kita yang dewasa pun rasa azab sangat bila kena, inikan pulak Budak-budak kan. Terpaksa berulang alik ke jamban entah berapa kali, itu belum lagi pedih sedih nak tahan sakit. Adehlah. Memang sadis weh Orang yang kena cirit birit ni selalunya akan mengalami kehilangan banyak cecair dalam badan. So, air yang hilang tu semua mestilah diganti. Kalau tak, badan akan dehidrasi. Lagi bahaya.

Anak mengalami cirit-birit? Apa nak buat?
Anak mengalami cirit-birit? Apa nak buat? Gambar kredit Google.

Kalau anak membuang air besar lebih dari sekali dalam tempoh tiga jam, bagi anak minum larutan Garam Rehidrasi Oral atau ORS untuk replace balik cecair dan garam yang dah hilang dari badan dia. Sebaiknya, bagi anak minum 1/2 hingga 1 cawan larutan ORS setiap jam dalam tempoh 24 jam sampai cirit-biritnya reda.

Bila anak dah ok dan pulih, bagi anak makan makanan yang berkhasiat, tapi korang kena ingat elak dari memberi anak minum susu, jus epal dan makanan yang tinggi kandungan gula dan garam untuk tempoh sehari dua. 

Moga bermanfaat!

Post a Comment

1 Comments