Si lidah buaya - Rahsia orang lama menjaga kecantikan.

By Cikla Shahril - October 01, 2016

Ada orang lebih suka menggunakan bahan semulajadi untuk menjaga kesihatan dan kecantikan mereka, termasuklah lidah buaya. 

Tapi, memang betul pun bahan-bahan semulajadi lebih baik, berkhasiat dan sudah tentu selamat digunakan. Tak payah nak risau kesan yang mungkin tak berapa elok.

Pendek kata, dari hujung rambut sampailah ke hujung kaki pasti ada petua berguna yang kita boleh cuba. Tak percaya? Pergi tanya mak-mak kita tu apa petuanya. 

Kalau korang nak tau, sebelum kewujudan produk penjagaan diri dekat pasaran pun, orang lama menggunakan bahan semulajadi jugak sebagai bahan asas dalam penjagaan diri termasuklah menjaga kesihatan dan  kecantikan. 

Si lidah buaya - Rahsia orang lama menjaga kecantikan.
Si lidah buaya - Rahsia orang lama menjaga kecantikan. Kredit Google. 

Rasa cikla, lidah buaya atau aloe vera antara yang paling popular. Lidah buaya memang dah terkenal sebagai tumbuhan yang banyak manfaatnya terutama dalam bidang kecantikan. 

Lendir si lidah buaya ni dikatakan mengandungi banyak vitamin yang baik untuk kulit yang mana ia membantu menyejukkan kulit serta memudarkan parut jerawat.

Untuk yang mempunyai masalah rambut, jadikan lidah buaya ni sebagai masker rambut terutama untuk orang yang mempunyai masalah kulit kepala kering dan gatal. 

Sifat 'penyejukan' yang dipunyai olehnya dapat membantu mengurangkan iritasi yang berlaku pada kulit kepala. 

Haaa, pada sesiapa yang suka mewarnakan rambut, boleh menjadikan lidah buaya untuk mengatasi masalah yang dinyatakan di atas. 

Caranya mudah, hanya campurkan lendir lidah buaya dengan santan kemudian lumurkan pada rambut, biarkan seketika sebelum dicuci dengan air bersih.

Kalau nak panjangkan bulu mata pun boleh gunakan lidah buaya sebagai perapi. Cuma tambahkan lendirnya dengan minyak kastor. 

Hasilnya, bulu mata jadi lebih lebat dan panjang. Selain itu, campur and lidah buaya, minyak pati lemon, minyak jojoba serta 'witch hazel', itupun kalau ada. 

Si lidah buaya - Rahsia orang lama menjaga kecantikan.
Si lidah buaya - Rahsia orang lama menjaga kecantikan. Kredit Google. 

Jangan ingat lelaki tak boleh nak gunakan lidah buaya ni sebagai 'bahan kecantikan' jugak. 

Kalau korang nak tau, campuran minyak kelapa, lendir lidah buaya dan kalau nak wangi tambahkan sikit minyak pati bunga bungaan, boleh dijadikan krim pencukur. 

Ia akan menjadikan kulit lebih lembut selain menyenangkan  proses mencukur. 

Sumber : Harian Metro.

  • Share:

You Might Also Like

5 Comments

  1. Bnyknye :) mek igt ntuk jrawat je..

    ReplyDelete
  2. Memang pokok aloe vera nie banyak kebaikan nya . Tapi nadia selalu pakai if muka keluar jerawat or sunburn hihihi

    ReplyDelete
  3. Dulu Kak Sue ada tanam tau pokok lidah buaya nie,memang banyak kelebihannya kan..

    ReplyDelete