Advertisement

Macam mana nak legakan kembung perut anak dengan mudah?

MACAM MANA NAK LEGAKAN KEMBUNG PERUT ANAK DENGAN MUDAH? Gais, rupanya kembung perut ni kalau tak dirawat boleh menyebabkan sawan tangis pada anak tau. Punca kembung ni ada banyak, antaranya cara anak tu menyusu terutama anak yang menyusu botol. Mungkin botol yang salah dan saiz lubang puting yang kecik sangat. Lagi satu, ibu kena sedawakan anak setiap kali lepas menyusu. Ada orang tua-tua kata gak, ibu yang sedang menyusu badan sepenuhnya kena elak amik makanan yang berangin. 

Korang tau tak, budak kecik jugak boleh alami refluks gastro-esofageal atau GERD. Keadaan ni akan buat dorang kerap meluah atau muntah lepas dorang menyusu. Benda ni jugak biasanya dialami bersama sakit perut atau anak merengek selama berjam-jam lepas menyusu.

Macam mana nak legakan kembung perut anak dengan mudah?
Macam mana nak legakan kembung perut anak dengan mudah? Kredit Google. 

So, apa cara nak legakan kembung perut anak ni dengan mudah ni eh? 

Haaa, cara yang paling mudah adalah dengan melakukan urutan. Tapi, urutan yang camne tu? 

Mudah ye ibu-ibu sekalian. Ada dua cara urutan yang ibu boleh lakukan.

Pertama, urutan atas ke bawah. Caranya, letak kedua-dua tangan korang pada perut anak, pastu slow slow tolak ke bawah dengan sedikit tekanan. Cara ni boleh bantu menyahkan angin dalam perut dia menerusi saluran usus. Ulang buat kira-kira empat hingga enam pusingan sambil tu perhati reaksi anak terhadap urutan sebelum korang meneruskannya.

Kedua, urutan ‘I Love U’. Urutan ni spesel sikit, dan kita namakan  ‘I Love You’ sebab dia mewakili satu set tiga langkah berterusan yang meniru bentuk huruf ‘I’, ‘L’ dan ‘U’. Urutan ini jugak sesuai untuk anak yang mempunyai angin berlebihan dalam perut atau sembelit. Menariknya, urutan ni diilhamkan mengikut susunan usus anak yang terlilit ikut arah jam.

Huruf pertama ‘I’, letak tangan pada bahagian kanan perut anak dan urut ke bawah seperti bentuk huruf ‘I’. Pastu, teruskan dengan huruf ‘L’ dengan meletakkan tangan pada perut anak dan slow slow tolak ke arah kanan secara mendatar, then menuju ke bawah, ikut arah dalam ke luar, seakan membentuk huruf ‘L’ terbalik.

Untuk huruf ‘U’ pulak, gerakannya macam bentuk huruf ‘U’ terbalik, start dari usus kecil hala ke luar. Dari ‘I’ ke ‘L’ ke ‘U’, gerakan urutan ni akan bantu create gerakan menolak. So, angin dapat dinyahkan atau  membantu bayi menyahkan angin atau sembelit lega. Namun, buatlah secara lembut ya.

Macam mana nak legakan kembung perut anak dengan mudah?
Macam mana nak legakan kembung perut anak dengan mudah? Kredit Google. 

Apa yang penting, gunakan minyak urut yang sesuai dengan kulit anak. Contohnya, minyak urut moden MMG Lavendar Bidara atau Lavender yang beraroma lembut dan wangi. 

Apa yang best, MMG ni boleh buat mereka lebih rileks sebab bau Lavendar kan. Pastu tak berminyak dan pantas meresap ke dalam kulit. Anak pun syok je tido, muka siap senyum lagi. Hihi. 

Post a Comment

1 Comments

  1. emm, kena belajar dah ni ilmu tntang baby sikit2, hehe..

    ReplyDelete