Tiada lagi lalat dengan Penyembur Kesegaran Serai Wangi.

By Cikla Shahril - February 10, 2018

Kehadiran lalat yang terlalu banyak memang menggusarkan perasaan lebih-lebih lagi di meja makan. Korang bayangkanlah time kita nak makan itulah si lalat datang secara berjemaah. Adoii. Hinggap sana, hinggap sini. Memang tak senang nak makan kan. Menu kesukaan pun jadi tak sedap dek kerana kurang penghayatan semasa makan. Amboi, sampai begitu sekali ye. 

Tapi takpe. Lepas ni, korang boleh makan dengan tenang. Tenang memang tenang, siap dengan aroma bau serai yang mengasyikkan. Hehe. Sebab apa? Sebab adanya penyembur kesegaran Serai Wangi. Sebelum tu, jom cikla sikit info mengenai serai wangi ni.

Mungkin sebelum ni korang cuma tau serai yang kita buat masak tu je, tapi sebenarnya ada satu lagi spesis serai yang turut digunakan secara meluas terutama dalam bidang komersial dan kecantikan. Serai wangi, atau nama saintifiknya Cymbopon Hardus *dah macam nama orang Thailand dah kan, hehe.

Ia sebenarnya sejenis tumbuhan yang tergolong dalam kumpulan keluarga rumput Poaceace yang biasanya terdapat di kawasan tropika Asia. Ia juga dipercayai berasal sama ada dari selatan India atau Sri Lanka dan tumbuh meliar di kebanyakan negara di kawasan tropika Asia, Amerika dan Afrika.

Pada hari ni, serai wangi menjadi tumbuhan pelbagai guna yang sangat popular di Malaysia yang biasanya ia ditanam di halaman rumah dan dijadikan sebagai tanaman dapur. Akan tetapi, pada masa sekarang kebanyakan penanam serai berminat menanam serai wangi sebab nak mendapatkan minyak pati untuk tujuan pengkomersialan. 

Untuk pengetahuan korang, serai wangi juga dikenali sebagai rumput saka yang mana ia tumbuh tinggi dan berbau wangi. Ia juga biasanya mengeluarkan rumpun daun yang lebat daripada rizom yang padat yang mana ia boleh membesar sampai 1.5 meter. Wow! Struktur daunnya adalah kasar dengan urat selari yang berwarna hijau serta mempunyai aroma bau yang kuat kalau nak dibandingkan dengan serai yang kita buat masak tu. 

Apa kelebihan Penyembur Kesegaran Serai Wangi ni pula? 

Korang pernah guna tak produk ni. Sejujurnya, cikla pun baru pertama kali guna. Tapi, cikla sangat puas hati sebab since cikla guna Penyembur Kesegaran Serai Wangi lalat dah segan nak menempel di dapur cikla. Semut pun turut terkena tempiasnya. Hihi. Baunya memang wangi dan penggunaannya pun tak perlu banyak. Just spray sikit ke tempat yg kita nak tu, kemudian lap je dengan kain. Settle

Tiada lagi lalat dengan Penyembur Kesegaran Serai Wangi.
Tiada lagi lalat dengan Penyembur Kesegaran Serai Wangi. 

So, pada pengamatan cikla, ada beberapa kelebihan yang dipunyai oleh Penyembur Kesegaran Serai Wangi ni, iaitu :

  1. Harganya sangat berpatutan sebab botolnya memang besar (650ml). Cikla guna pun dekat 2 bulan jugak. Harga lupa pulak, tapi cikla rasa around rm10 kot. 
  2. Ia adalah produk bukan racun perosak. So, sangat selamat digunakan sebab kita tak perlu risau pasal racun-racun ni semua. 
  3. Ia membersihkan secara semulajadi. Sesuai dengan tagline yang tertulis pada botolnya iaitu 'Clean n' Repel Naturally...'
  4. Ia bukan sahaja dapat menghalau lalat tapi serangga lain termasuk semut. 
  5. Produk yang halal. 
  6. Aromanya sangat menyegarkan kerana baunya yang harum semerbak. 

Tiada lagi lalat dengan Penyembur Kesegaran Serai Wangi.
Tiada lagi lalat dengan Penyembur Kesegaran Serai Wangi. 

Tiada lagi lalat dengan Penyembur Kesegaran Serai Wangi.
Tiada lagi lalat dengan Penyembur Kesegaran Serai Wangi. 

So, apa lagi. Korang mesti dapatkan Penyembur Kesegaran Serai Wangi ni sekarang dan jadikan ia sebagai salah satu produk wajib ada di rumah korang. Tak rugi tau beli, bak kata pepatah, 'kalah membeli, menang memakai'. Cikla rasa produk best ni banyak di jual di semua pasaraya tak kira kecil ke besar, kedai runcit dan kedai serbaneka. Korang carilah di sana, insha'Allah ada! 

Kredit info SINI

  • Share:

You Might Also Like

5 Comments

  1. Dulu2 selalu beli ni sebab bau sedap hehe

    ReplyDelete
  2. ada guna serai wangi ni juga haritu, tapi bukan jenis spray, kaella beli hah yg cube tu.

    ReplyDelete
  3. Mana nak dapat kan spray serai wangi ni

    ReplyDelete