'santai tapi sampai'

Hari Jumaat adalah hari yang sangat dianjurkan untuk memperbanyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW. Beberapa hadis menunjukkan keutamaan...

Hari Jumaat dan selawat.

Hari Jumaat adalah hari yang sangat dianjurkan untuk memperbanyakkan selawat ke atas Nabi Muhammad SAW. Beberapa hadis menunjukkan keutamaan mengucapkan selawat pada hari ini:

1. Hadis daripada Abu Hurairah RA, Rasulullah SAW bersabda: “Perbanyakkanlah selawat kepadaku pada hari Jumaat dan malam Jumaat. Barangsiapa yang berselawat kepadaku satu kali, Allah akan berselawat kepadanya sepuluh kali.” (Hadis Riwayat Al-Baihaqi).

2. Hadis daripada Abdullah bin Mas’ud RA, Rasulullah SAW bersabda: “Sesungguhnya orang yang paling dekat denganku pada hari kiamat adalah orang yang paling banyak berselawat kepadaku.” (Hadis Riwayat Al-Tirmizi).

Hari Jumaat dan selawat.
Hari Jumaat dan selawat. Gambar kredit Google.

Selawat bukan sahaja menjadi tanda kecintaan kepada Nabi Muhammad SAW tetapi juga menjadi cara untuk mendapatkan keberkatan, syafaat, dan keampunan daripada Allah SWT. Pada hari Jumaat, dengan melafazkan selawat, kita dapat meraih lebih banyak keberkatan dan rahmat daripada Allah. 

"Allahumma salli 'ala Muhammad wa 'ala ali Muhammad, kama sallaita 'ala Ibrahim wa 'ala ali Ibrahim. Innaka Hamidum Majid."

Semoga dengan memperbanyakkan selawat pada hari Jumaat, kita mendapat syafaat Nabi Muhammad SAW di hari akhirat kelak. InshaAllah. 

0 comments: