'santai tapi sampai'

Timbang berat badan bukanlah satu-satunya cara untuk tahu keadaan tubuh korang, tapi kalau nak timbang, ada caranya tau supaya korang tak te...

Waktu terbaik timbang berat badan: Jangan sampai kena tipu, haha!

Timbang berat badan bukanlah satu-satunya cara untuk tahu keadaan tubuh korang, tapi kalau nak timbang, ada caranya tau supaya korang tak terkejut dengan angka yang terpampang, haha. Jadi, bila sebenarnya waktu terbaik untuk timbang berat badan?

Waktu terbaik timbang berat badan: Jangan sampai kena tipu, haha!
Waktu terbaik timbang berat badan: Jangan sampai kena tipu, haha! Gambar sekadar hiasan, kredit Google. 

1. Pagi hari, sebelum sarapan.

Kalau nak tengok angka yang paling ‘sejati’, timbanglah berat badan korang sebelum sarapan. Kenapa? Sebab waktu pagi sebelum sarapan perut kosong dan badan belum terdedah kepada sebarang makanan atau minuman. 

Lagipun, waktu ni badan korang belum penuh dengan segala makanan dan minuman yang korang amik sebelum tidur. Jadi, bila angka berat badan paparkan, korang boleh tersenyum lebar kerana ia adalah berat yang paling hampir dengan realiti.

2. Jangan timbang selepas makan.

Timbang berat badan selepas makan bagaikan mengukur berapa banyak nasi lemak yang korang baru sahaja telan. Mungkin angka di penimbang akan membuatkan korang rasa mahu menangis atau terpaksa terima hakikat bahawa nasi lemak memang 'berat' dalam hidup korang, haha.

3. Jangan timbang selepas senaman. 

Timbang selepas bersenam mungkin menunjukkan angka yang lebih ringan kerana korang kehilangan air dalam badan. Tapi, jangan terlalu gembira! Sebenarnya, tubuh korang sedang berusaha mengisi semula cecair yang hilang. Esok pagi, berat badan mungkin naik balik dan korang mungkin perlu bersiap sedia untuk melihat semula angka yang ‘real’!

4. Sama waktu, sama tempat.

Untuk mendapatkan ukuran yang konsisten, timbanglah pada waktu yang sama setiap hari dan di tempat yang sama. Jangan jadi macam roller coaster yang naik turun dengan angka berat badan yang berubah setiap kali timbang. Konsistensi adalah kunci!

Jadi, tips ini mungkin tak akan membuatkan berat badan korang jadi ideal secara magik, tapi sekurang-kurangnya korang tak akan terkejut dengan perubahan angka yang melompat-lompat. 

Selamat menimbang berat badan dengan bijaksana, jangan sampai penimbang pun ketawa tengok angka yang terpapar! Hihi. 

2 comments:

  1. sy selalu timbang pagi tapi selalu lepas minum 2-3 gelas air haha

    ReplyDelete
  2. Saya pun selalu pagi kalo timbang badan 😄. Krn memang pernah baca itu waktu yg pas.

    Menimbang badan pas selesai makan, dah laah, langsung rasa bersalah dengan makanan yg dimakan 🤣

    ReplyDelete