'santai tapi sampai'

Ada orang tanya cikla, cikla nampak ceria jer walaupun cikla ni berpenyakit. Iyelah, agaknya dia pelik kot mungkin mindset sesetengah orang ...

Hargai hidup sebaiknya.

Ada orang tanya cikla, cikla nampak ceria jer walaupun cikla ni berpenyakit. Iyelah, agaknya dia pelik kot mungkin mindset sesetengah orang ni, kalau sakit, imej yang terbayang ialah orang yang muram, lemah atau "bermuka surat khabar lama."  Haha. Tapi, cikla ceria jer, macam tak ada apa-apa masalah.

Gais, bila kita sakit bukan bermakna kita harus hilang kegembiraan dalam hidup. Kita boleh ubah diri kita melihat hidup dengan perspektif positif, macam pepatah lama, "Hidup ni macam secawan kopi. Kadang pahit, kadang manis, tapi tetap nikmat kalau kita tahu menghargainya."

Kalau asyik mengeluh, komplen je pun takkan dapat ubah keadaan. Better fokus pada apa yang boleh menceriakan hari kita, walaupun mungkin keadaan tak sempurna. Lagipun, orang kata senyum tu kan ubat paling mujarab? Siapa tahu, mungkin orang lain pun akan terinspirasi dengan ceria kita tu.

So, teruskan saja. Senyum, ceria dan hidupkan hari dengan penuh semangat. Kalau ada yang pelik dan tanya kenapa korang ceria, jawab je, "Sebab dunia tak cukup besar untuk menampung masalah dan muka masam aku sekali!" Hihi.

Hargai hidup sebaiknya.
Hargai hidup sebaiknya.  Gambar sekadar hiasan. 

Lagi satu, kalau korang nak tau, ceria itulah sebenarnya adalah rahsia mekanisme pertahanan kita! Bayangkan, kalau penyakit tu ibarat hujan lebat, ceria tu macam payung besar yang korang guna untuk elakkan basah kuyup.

Orang ingat bila sakit, mesti kena duduk termenung, makan bubur jer sambil dengar lagu-lagu sedih. Haiyaa, please la. And, pernah tak korang terfikir, "Kenapa nak bazir masa dengan sedih kalau boleh guna tenaga tu untuk happy?"

Kadang-kadang, bila kita ceria, bukan sahaja kita rasa lebih baik, tapi orang di sekeliling pun terpalit dengan aura positif kita tu. So, bila orang tanya macam mana kita boleh ceria, jawab jer: "Ceria ni kan 'multivitamin' paling berkesan!"

Atau lagi best, cakap je: "Kalau aku tak ceria, nanti penyakit tu ingat dia menang. Mana boleh bagi dia menang mudah-mudah!"

That's it! Sekian. 

6 comments:

  1. Tetap bersemangat dan berfikiran positif

    ReplyDelete
  2. Setuju tu CikLa. Semoga ceria selalu CikLa ^_^

    ReplyDelete
  3. Dah tua² malas nak serabutkan kepala dengan hal remeh temeh...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Itulah. Baik kita happy happy dgn cara kita

      Delete