Mudahnya nak dapatkan kulit cantik, guna sayur ni je.

By Cikla Shahril - July 24, 2023

Ada orang suka guna bahan alami je untuk cantik. Tak kiralah buah atau sayur. Syaratnya kena rajin je. Kan? Salah satu sayur yang popular yang selalu orang guna adalah tomato. 

Memang tak dinafikan, sayur yang satu ni mempunyai banyak manfaatnya untuk kecantikan dan kesihatan, tak lain tak bukan, buah tomato. Sejenis sayur yang dipanggil sayur. Hihi. Apa yang penting, khasiat yang ada dalam tomato dikatakan boleh bantu atasi masalah kulit kering dan berjerawat. 

Jom kita check apakah kebaikan tomato ni terutama untuk dapatkan kulit yang sihat dan cantik.

Jerawat. Dia ni memang sentiasa jadi musuh no 1 orang perempuan kan? Haha. Cikla pun geram kadang dengan jerawat ni. Paling stress tempat dia keluar pun ikut suka dia je. Kat hidung la paling sakit kalau si jerawat ni keluar. Huhu. Apa kata kita try atasi masalah jerawat ni dengan tomato. Caranya mudah je, lenyek atau blend tomato sampai hancur. Masa blend tu tak payah campur air, blend buah dia saja. Lepas siap blend, sapukan pada muka korang. Biarkan kering lepas tu bilas/cuci dengan air suam. Kelebihan tomato sebenarnya memberi efek sejuk pada wajah pastu ia jugak berfungsi menyerap lebihan minyak kat wajah. Apa yang best, jerawat akan beransur kecut dan hilang slow slow tanpa ada kesan parut. Wow! 

Liang roma. Korang tau kan kalau liang roma kulit kita terlalu besar/terbuka, macam macam masalah kulit akan timbul. So, dengan tomato jugak boleh mengecilkan liang roma kulit. Buat je masker tomato yang dicampur dengan putih telur. Sapukan pada muka dan biarkan sampai kering sebelum dibilas dengan air perahan lemon diikuti dengan air suam. 

Kulit lembap. Keadaan cuaca yang panas boleh menyebabkan kulit kita jadi kering, nak nak pulak mereka yang terpaksa berada di kawasan beraircond dalam masa yang lama. Apa kata korang try ni. Campurkan air perahan tomato dengan yogurt asli. Sapukan campuran tadi pada seluruh wajah termasuk leher. Biarkan kering dan cuci dengan air suam. Hasilnya, kulit korang akan lebih lembap dan berseri. Janji konsisten buat kan. Betul tak?

Panda eyes. Lingkaran gelap di bawah mata atau panda eyes memang akan mempengaruhi penampilan kita kan. Jom cuba guna tomato untuk hilangkan lingkaran yang tak cun ni. Caranya, hiris tomato nipis nipis, lepas tu celup hirisan tu dalam yogurt asli. Tepekkan pada mata korang. Cara ni dikatakan dapat membantu mengurangkan kesan gelap dibawah mata sekaligus membuatkan mata nampak lebih fresh dan majin cerah. Buatlah dua kali seminggu. 

Mudahnya nak dapatkan kulit cantik, guna sayur ni je.
Mudahnya nak dapatkan kulit cantik, guna sayur ni je. Kredit image Google. 

Apa yang penting apa? Yesss, kerajianan. Betul tak? Hihi. Selamat mencuba dan moga mendapat hasil yang memuaskan. 

Kredit info : Tip Cantik, MW. 

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments