"Luahan Rasa Tanpa Suara"

29 March 2022

Para lelaki bujang kena ada 5 perkara ini kalau ada niat nak kahwin.

Alam perkahwinan sememangnya menyeronokkan. Mana taknya, kalau dulu makan sorang, bila dah kawin makan berdua. Kalau dulu tido sorang, bila dah kawin tido berdua. Pendek kata,  semualah buat berdua bila dah kawin. Haha. 

Hurmm, seronok-seronok jugak, namun ada tanggungjawab yang lebih besar menanti tak kiralah part suami atau isteri. Jangan ambil mudah dan pandang sambil lewa sebab ini semuanya amanah yang akan ditanya di akhirat kelak.

Kali ni cikla nak share mengenai beberapa hal yang sangat menarik khas untuk para lelaki bujang terutamanya kalau ada niat nak kawin, maka ubah dulu tabiat-tabiat ini tau. 

Jom baca apakah itu. 

Para lelaki bujang kena ada 5 perkara ini kalau ada niat nak kahwin.
Para lelaki bujang kena ada 5 perkara ini kalau ada niat nak kahwin. 

1. Solat.
Kalau sekarang ni tak solat atau solat ikut kerajinan, maka mulai hari ini, jangan pernah tinggal solat dan sentiasalah solat di awal waktu. 

Tapi kalau kita masih sama, masih bawak perangai solat ikut rajin atau tak solat langsung di dalam rumahtangga yang akan didirikan, maka rumahtangga tu tak kan dapat bertahan lama sebab imamnya boleh meninggalkan Allah, apatah lagi manusia.

2. Kerja.
Bila nak kawin, pastikan korang dah ada keje yang stabil, yang mana korang selesa di situ dan bakal berkhidmat di situ untuk satu tempoh yang tertentu. 

Nak bela anak orang, nak jaga anak orang, keje tak boleh ikut suka, tak boleh keje sekejap, berenti. Pastu menganggur sehingga dapat keje yang sesuai, yang ikut citarasa korang sendiri katanya. 

Tak boleh macam tu sebab kita ada anak bini untuk ditanggung dan disara dengan hasil gaji yang kita dapat setiap bulan. Jadi, pastikan korang mempunyai keje yang stabil dan pendapatan bulanan yang tetap dulu.

3. Perangai bujang.
Perangai bujang ni banyak kalau nak disenaraikan. Merempit, Melepak, keluar umah ikut suka, balik umah ikut suka dan sebagainya. 

Maka kita perlu ubah semua ni, perlu ubah gaya hidup kita tu dengan bawak motor berhati-hati, kurangkan keluar melepak, keluar umah pada masa-masa Yang sesuai dan balik umah sebelum tengah malam. 

Didik diri untuk selesa dengan amalan macam tu supaya bila kita dah berkahwin, kita tak cenderung untuk buat perangai-perangai masa kita bujang dulu.

4. Belajar mengemas.
Jangan terus letak dalam minda yang keje rumah adalah keje isteri je. Kita sebagai lelaki juga perlu tahu untuk buat keje-keje rumah. 

Perlu tahu cara menyapu sampah, mop lantai, kemas rumah, sidai baju, lipat baju dan sebagainya supaya bila kita dah berkahwin, kita masih boleh teruskan apa ya g kita dh biasa buat. 

Bila dah selalu buat tu percayalah, ianya akan mengurangkan bebanan isteri sebanyak 50% dan lelaki nampak macho jika tahu untukk buat keje-keje rumah.

5. Berhenti jadi buaya darat dan jaga pergaulan.
Sekarang, sebelum kawin, mungkin kita mempunyai ramai kawan perempuan. Semua kita keep in touch, berhubung berjumpa dan keluar dengan mereka atas nama "kawan". 

Tapi bila dah berkahwin, kita dah tak boleh keluar dengan perempuan walaupun dia itu seorang KAWAN SAHAJA sebab kita dah beristeri, dan tiada keperluan untuk kita ada kawan perempuan yang kita masih rapat lagi. 

Kawan perempuan selepas berkahwin hanyalah si isteri seorang je tau. Korang dah perlu menjarakkan diri atau kurangkan berhubung saat korang bakal menjadi suami kepada seseorang.

Perkahwinan merupakan ikatan yang suci, yang menghalalkan hubungan antara seorang lelaki dan seorang perempuan. 

Ia bukan sekadar untuk memuaskan nafsu semata-mata tapi ianya merupakan satu tanggungjawab dan satu amanah untuk kita pikul, galas dan laksanakan sebagai seorang lelaki, suami, imam, pemimpin dan pembimbing kepada seorang perempuan yang diciptakan dari rusuk kiri kita yang bengkok, untuk diluruskan dalam kita menuju ke jalan yang diredhai Allah SWT. 

So, ubahlah tabiat-tabiat yang dinyatakan jika kita ada niat utk mendirikan rumahtangga. Moga dipermudahkan urusan semua. 

Kredit : Peguam Syarie Khidmat Masyarakat. 

No comments:

Post a Comment