Allah SWT berfirman: “Al Quran itu adalah petunjuk dan penawar bagi orang-orang mukmin." (Qs. Fushilat: 44)

Al Quran petunjuk ketika kita...?
Al Quran petunjuk ketika kita...?

1. SEDIH? 

"Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang beriman dan beramal soleh, sesungguhnya mereka beroleh syurga yang mengalir di bawahnya beberapa sungai; tiap-tiap kali mereka diberikan satu pemberian dari sejenis buah-buahan syurga itu, mereka berkata: "Inilah yang telah diberikan kepada kami dahulu"; dan mereka diberikan rezeki itu yang sama rupanya (tetapi berlainan hakikatnya), dan disediakan untuk mereka dalam syurga itu pasangan-pasangan, isteri-isteri yang sentiasa bersih suci, sedang mereka pula kekal di dalamnya selama-lamanya." - (Qs Al Baqarah: 25).

2. BERDOSA? 

"Katakanlah (wahai Muhammad): "Wahai hamba-hambaKu yang telah melampaui batas terhadap diri mereka sendiri (dengan perbuatan-perbuatan maksiat), janganlah kamu berputus asa dari rahmat Allah, kerana sesungguhnya Allah mengampunkan segala dosa; sesungguhnya Dia lah jua Yang Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." - (Qs Az Zumar: 53)

3. TERTEKAN

"(Iaitu) orang-orang yang beriman dan tenang tenteram hati mereka dengan zikrullah". Ketahuilah dengan "zikrullah" itu, tenang tenteramlah hati manusia." - (Qs Ar Rad: 28).

4. TAK DIHARGAI? 

"(Serta dikatakan kepada mereka): "Sesungguhnya (segala pemberian) ini adalah untuk kamu sebagai balasan, dan adalah usaha amal kamu (di dunia dahulu) diterima dan dihargai (oleh Allah)". - (Qs Al Insan: 22).

5. PUTUS ASA? 

"Wahai anak-anakku! Pergilah dan intiplah khabar berita mengenai Yusuf dan saudaranya (Bunyamin), dan janganlah kamu berputus asa dari rahmat serta pertolongan Allah. Sesungguhnya tidak berputus asa dari rahmat dan pertolongan Allah itu melainkan kaum yang kafir". - (Qs Yusuf: 7).

6. KESUSAHAN?

"Oleh itu, maka (tetapkanlah kepercayaanmu) bahawa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai kemudahan." - (Qs Al Insyirah: 5).

7. KECEWA? 

"Dan janganlah kamu merasa lemah (dalam perjuangan mempertahan dan menegakkan Islam), dan janganlah kamu berdukacita (terhadap apa yang akan menimpa kamu), padahal kamulah orang-orang yang tertinggi (mengatasi musuh dengan mencapai kemenangan) jika kamu orang-orang yang (sungguh-sungguh) beriman." - (Qs Al Imran: 139).

8. BERHARAP?

"Kemudian jika mereka berpaling ingkar, maka katakanlah (wahai Muhammad): "cukuplah bagiku Allah (yang menolong dan memeliharaku), tiada Tuhan (yang berhak disembah) melainkan Dia; kepadaNya aku berserah diri, dan Dia lah yang mempunyai Arasy yang besar." - (Qs At Taubah: 129).

Al-Quran itu indah kan? Setiap persoalan ada jawapannya.

"Teruskanlah usaha dan berdoa kerana antara tanda Allah nak makbulkan doa kita adalah, Allah beri taufiq (kekuatan) pada kita untuk berdoa perkara yang sama berulang kali dan banyak kali."

Takdir itu milik Yang Esa, namun usaha dan doa milik kita. In shaa Allah. 

Kredit : Penulis asal.