Nak tau rahsia mencipta hubungan mawaaddah dalam rumah tangga? Baca ini.

By Cikla Shahril - January 09, 2019

Jom baca perkongsian menarik ni. Semoga bermanfaat. 
Nak tau rahsia mencipta hubungan mawaaddah dalam rumah tangga? Baca ini.
Gambar diubahsuai dari carian Google. Nak tau rahsia mencipta hubungan mawaaddah dalam rumah tangga? Baca ini. 

Ya, rahsia besar yang tak ramai orang tahu, terutamanya pasangan suami dan isteri. Izinkan saya kongsi kan sedikit RAHSIA BESAR ini. Tak lama, hanya pinjam 5 minit sahaja untuk membaca.

Baru baru ni waktu saya balik Johor, saya berpeluang bertemu dengan seorang Ustaz, iaitu Ustaz Sadini. 

Ustaz Sadini merupakan seorang bekas doktor dan berkahwin dengan anak dari Mufti Brunei. Tutur kata memang begitu menenangkan jiwa yang mendengar setiap tazkirah yang keluar dari mulut nya.

Sempat saya bertanya pada dia, "Macamana nak buatkan suami mendengar nasihat dan pendapat isteri? 

Sebab macam yang kita tahu, ramai suami di luar sana yang meletakkan ego di depan sekali bila buat apa apa keputusan di dalam rumah tangga"

Ustaz Sadini jawab, "Sebelum tu saya nak tanya, pernah tak kamu mendoakan anggota badan suami kamu?" Ustaz Sadini pandang semua yang hadir, dan tanya lagi pada yang lain, "Ada doakan anggota badan suami? Suami pulak, ada doakan untuk anggota badan isteri?"

Ustaz Sadini pandang saya semula, menunggu jawapan. Ahhh sudah! Apa nak jawab? Sebab saya tak paham maksud soalan tu. 

Tapi saya jawab juga, "Saya biasa doakan suami saya dalam setiap sujud terakhir ketika solat, minta supaya ALLAH permudahkan setiap usaha suami mencari rezeki, menjadi suami dan ayah yang penyayang dan bertanggungjawab"

Ustaz Sadini : "Baik. Saya tak cakap benda tu salah yer. Cuma kurang betul. Kurang betul sebab pasangan suami isteri harus mendoakan anggota badan antara 1 sama lain. Tapi tak ramai pasangan buat perkara ni. Sebab tu kurangnya hubungan yang MAWADDAH di dalam rumah tangga"

Persoalannya, bagaimana nak mendoakan anggota tubuh badan pasangan secara specific?

Di sini saya kongsi kan.

1. Pegang tangan suami/isteri kita, usap tangan nya sambil baca : 'Allahumma barik lanaa fima rozaktana wakina a'zabannar,' Habis baca sambung, 'YA ALLAH, BERKATI TANGAN SUAMI/ISTERIKU AGAR DIGUNAKAN KE JALAN YANG BAIK, DI HARAMKAN DARI API NERAKA.'

Pelik? Yer, kami semua yang hadir pun tercengang. Doa makan? Itu yang Ustaz Sadini bagitau, ramai ingat doa makan di baca ketika makan sahaja. Sedangkan banyak fungsi doa makan tu, untuk minta apa saja yang kita ada diberkati ALLAH.

2.  Ulang perkara yang sama di setiap anggota badan pasangan kita.

3. Ketika isteri hamil, baca kan juga doa tersebut, sambil lekapkan tapak tangan di perut isteri.

4. Ketika sedang bersama, lekapkan tapak tangan di dada suami/isteri,dan bacakan doa tersebut, minta hatinya diberkati ALLAH dan tidak terpikir langsung untuk berbuat perkara yang tidak disukai. Minta diharamkan hatinya dari api neraka.

ALLAHUUU, saya yakin ramai sangat yang tak tahu perkara ni? Pernah doakan tak anggota tubuh pasangan kita? 

Dan yang terakhir ustaz Sadini kongsikan, ketika suami bawa balik sekampit beras. Waktu di tuang ke dalam tong beras, pegang butiran beras tu sambil bacakan juga, 'Allahumma barik lanaa fima rozaktana wakina a'zabannar'.

Doa agar setiap butiran beras tu diberkati oleh ALLAH SWT.

Kredit WhatsApp Group.

  • Share:

You Might Also Like

2 Comments

  1. nice sharing.. those yang dah berkahwin boleh prektis. insyallah ada keberkatan pada ilmu ni. and doa2 lain yang dijadikan amalan untuk apa jua situasi..

    ReplyDelete
  2. aida pernah share hikmah doa makan ni, cikla.
    tak disangka besar hikmahnya.
    nampak simple, tapi aduhai...
    tq for sharing tau.

    ReplyDelete