Advertisement

Bina kembali kepercayaan pada pasangan.

BINA KEMBELI KEPERCAYAAN PADA PASANGAN. Nak minta maaf memang senang nak cakap. Tapi, untuk memberi kata maaf memang susah. Apatah lagi kalau hati kita ni memang betul-betul sakit dan terguris. Itu belum lagi dengan kepercayaan yang selama ni kita beri kepada pasangan telah dirobek. Semuanya perlukan masa untuk mendapatkan kembali situasi asal sebelum semuanya terjadi. Seriously, nak bina kembali kepercayaan pada pasangan memang susah.

Ececeh... nampak macam serius pulak cikla ni kan?? Hehe.. saje je nak bagi gempak sikit intro camni. Ok ok, actually cikla nak share beberapa tips macam mana nak dapat balik rasa percaya yang hilang... sekurangnya ia juga boleh cikla jadikan panduan untuk diri cikla juga. Terlebih dahulu, cc to: www.facebook.com/GenY.HM for this superb good tips....

Bina kembali kepercayaan pada pasangan.

Pertama: Maafkan diri sendiri - bila kita salah guna kepercayaan orang pada kita, kita mungkin rasa bersalah dan amik masa nak maafkan diri sendiri. Kita kena ingat kita bukanlah sempurna, sebab sebagai manusia biasa kita tak kan terlepas dari buat silap. Apa yang penting kita berani mengaku salah kita dan maafkan diri sendiri. 

Kedua: Jujur tanpa selidung - bila kita sedar kita dah buat silap, mengaku dan jujurlah pada mereka. Jangan berdolak-dalik sebab ia akan jadi keadaan lagi teruk. Walaupun mungkin penerimaan mereka kurang dari apa yang kita harap, sekurang-kurangnya kita berterus-terang dan jujur pada diri sendiri dan mereka juga. 

Ketiga: Mengaku salah - jangan letak kesalahan kita pada orang lain. Ini bukan saja menampakkan diri kita tak serius, malah ego dan susah nak terima kenyataan. Kita bukan sahaja akan tetap mengulangi kesalahan yang sama dengan sikap amik mudah kita tu. 

Keempat: Bersikap lebih terbuka - longgarkan sikit hal peribadi kita untuk bina kembali kepercayaan. 

Kelima: Berani meminta maaf - realitinya, siapa yang bersalah kena minta maaf. Beranikan diri, jangan sombong dan buang rasa ego tu skit. Apa yang penting, minta maaf dengan bersungguh-sungguh dan bukan dengan sikap acuh tak acuh. Nampak sangat kita tak ikhlas kan?

Bina kembali kepercayaan pada pasangan.
Bina kembali kepercayaan pada pasangan. Sumber Google.

So, cikla rasa apa yang penting adalah berani dan jangan ego. Pada yang mengkhianat, beranilah untuk mengaku dan minta maaf. Pada yang dikhianati pulak, buka hati dan cuba terima dan memaafkan. Sedangkan Nabi ampunkan umat, inikan kita manusia biasa.

Sama-sama kita muhasabah diri.

Post a Comment

0 Comments