Boleh ke elektrik masuk ke dalam badan kita melalui flash atau kamera digital?

By Cikla Shahril - August 18, 2023

Betul. 100% boleh jadi benar. Ini kejadian betul. Terjadi kepada pelajar engineering yang berumur 21 tahun, meninggal di hospital dalam keadaan dia yang terbakar dan hangus.

Puncanya time dia menunggu kereta api dengan kawan dia. Ramai yang amik gambar, macam biasa selfielah kan. Pakai kamera dengan phone. Lelaki pun try nak selfie or wefie ramai-ramai. Dari jarak dia berdiri. Dia tak boleh nak selfie dengan semua kawan-kawan dia. Jadi, dia pun ke belakang sikit.

Tempat yang dia berdiri tu ada wayar elektrik yang mana voltannya 40,000 Volt sedang mengalir. Sebaik je dia tekan button kamera tu, elektrik 40,000 Volt tu terus masuk ke kamera melalui flash dan terus ke badan dan jugak seluruh badannya.

Kejadian ini jadi dalam beberapa saat. 50% dari badannya terbakar. Dengan keadaan macam tu dia dibawa ke Hospital Keshwani dengan ambulans. Dia tak sedarkan diri untuk sehari setengah. Badannya 50% terbakar dan doktor pun rasa dia takde harapan. Tak lama lepas tu dia meninggal.

Benda ni boleh jadi kat semua orang.


Boleh ke elektrik masuk ke dalam badan kita melalui flash atau kamera digital?

Jadi, ingat semua; 

1. Elakkan penggunaan phone di pam minyak.
2. Elakkan penggunaan phone ketika memandu.
3. Jangan angkat call bila phone tengah cas.
4. Kalau nak angkat call pun, cas kena bukak baru angkat call
5. Bila phone tengah cas jangan letak kat katil atau perabot kayu.
6. Jangan guna flash kamera atau phone kat tempat kereta api atau tempat yang ada voltan tinggi.

Mungkin ada yang kata ini propa, tapi fikirlah sebaiknya demi keselamatan. Apapun, pesanan ini sangat penting untuk semua terutamanya kepada korang yang rajin selfie.

Kredit to Owner melalui Petua Dan Kesihatan.

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments