'santai tapi sampai'

Senggugut atau dalam istilah perubatan dikenali sebagai dismenorea, adalah kesakitan yang dirasai oleh wanita sebelum atau semasa haid. Ia a...

Senggugut, biasa dialami tapi jangan ambil ringan.

Senggugut atau dalam istilah perubatan dikenali sebagai dismenorea, adalah kesakitan yang dirasai oleh wanita sebelum atau semasa haid. Ia adalah masalah yang biasa dialami oleh ramai wanita namun boleh mengganggu aktiviti harian.

Jenis senggugut.

1. Senggugut Primer (Dismenorea Primer) - Berlaku tanpa adanya penyakit ginekologi yang mendasari. Biasanya bermula dalam masa satu hingga dua tahun selepas seorang gadis mula haid. Kesakitan disebabkan oleh kontraksi rahim yang kuat akibat daripada bahan kimia yang dipanggil prostaglandin. Kesakitan boleh dirasai di bahagian bawah abdomen dan boleh merebak ke belakang dan paha. Kesakitan mungkin bermula sebelum haid atau pada hari pertama haid dan boleh berlanjutan selama beberapa hari.

2. Senggugut Sekunder (Dismenorea Sekunder) - Disebabkan oleh masalah ginekologi seperti endometriosis, fibroid rahim, atau penyakit radang pelvis. Biasanya berlaku di kalangan wanita yang lebih tua. Kesakitan mungkin bermula beberapa hari sebelum haid dan berterusan sepanjang tempoh haid.

Gejala senggugut.

1. Kesakitan di bahagian bawah perut atau pinggang.
2. Kram atau kekejangan.
3. Loya atau muntah.
4. Cirit-birit.
5. Sakit kepala.
6. Keletihan

Senggugut, biasa dialami tapi jangan ambil ringan.
Senggugut, biasa dialami tapi jangan ambil ringan. Kredit image Google. 

Punca senggugut.

1. Prostaglandin - Bahan kimia ini merangsang kontraksi rahim untuk membantu menyingkirkan lapisan rahim semasa haid. Tahap prostaglandin yang tinggi boleh menyebabkan kontraksi yang lebih kuat dan kesakitan.
2. Endometriosis - Keadaan di mana tisu yang biasanya melapisi rahim tumbuh di luar rahim.
3. Fibroid - Ketumbuhan bukan kanser yang boleh tumbuh di dalam atau sekitar rahim.
4. Penyakit Radang Pelvis (PID) - Jangkitan pada organ pembiakan wanita.

Rawatan dan pengurusan senggugut.

1. Ubat Tahan Sakit - Ubat seperti ibuprofen atau naproxen boleh membantu mengurangkan kesakitan.
2. Terapi Hormon - Pil perancang keluarga atau terapi hormon lain boleh mengawal tahap hormon dan mengurangkan kesakitan. 
3. Gaya Hidup Sihat - Senaman ringan, diet seimbang dan teknik relaksasi seperti yoga atau meditasi boleh membantu.
4. Penggunaan Haba - Meletakkan pad pemanas atau botol air panas di bahagian bawah perut boleh memberikan kelegaan.
5. Rawatan Alternatif - Akupunktur atau terapi herba mungkin membantu bagi sesetengah wanita.

Kalau senggugut yang dialami adalah teruk sehingga mengganggu kehidupan harian eloklah berjumpa dengan doktor untuk rawatan lanjut. 

5 comments:

  1. Masa anak dara senggugut manja2 je. Bila dah semakin berusia mmg menjadi2 senggugut sampai tahap pernah pitam sbb overflow. Bila check ada endometriosis rupanya

    ReplyDelete
  2. Nampak macam keadaan biasa jer senggugut ni. Padahal, boleh jadi internal problem kan jika terlalu menganggu kehidupan. :O

    ReplyDelete
  3. Ya Allah, dulu saya ingat selalu senggugut tiap dapat period kak. Zaman masih sekolah. Sakitnya sampai menangis .. akhirnya dibawa papa ke tabib. Dia hanya urut sedikit perut saya, lalu KSH obat herbal yg pahitnya astaghfirullah.. nyaris tak tertelan..

    Tapi setelah itu, betul2 senggugut saya hilang samasekali . Sampai skr saya tak pernah merasa sakit period lagi, Alhamdulillah sangat.

    ReplyDelete