"Luahan Rasa Tanpa Suara"

13 June 2024

7 tips kurangkan tahap kepedasan dalam masakan.

Cikla kadang pelik macam manalah orang tu boleh telan makanan yang mempunyai tahap kepedasan melampau ni. Tengok aje video-video viral kat fb tu selamba je dorang makan makanan yang ada penuh cili kat dalam pinggan. Kadang sampai menyala merahnya. Huhu. Kita yang tengok ni pulak yang rasa bak cirit birit. 

7 tips kurangkan tahap kepedasan dalam masakan.
7 tips kurangkan tahap kepedasan dalam masakan. Kredit image 
Google.

So, pada mereka yang tak suka pedas dan masakan korang terlebih pedas, cikla nak share beberapa cara macam mana nak kuranglan kepedasan itu. 

1. GULA ATAU MADU
Untuk kurangkan rasa pijar pedas, tambahkan beberapa sudu gula atau madu dalam masakan.

2. LEMON, CUKA, ASAM JAWA
Makanan masam mengurangkan kepedasan. Cuka, asam jawa, asam keping atau jus lemon antara yang boleh dimasukkan dalam masakan. Namun jangan terlalu banyak sehingga merosakkan rasa lauk.

3. KENTANG
Masukkan sebiji kentang dan masak bersama sehingga empuk. Kentang mampu menyerap kembali rasa pedas dan dapat membetulkan rasa makanan.

4. BAWANG BESAR
Hirisan bawang besar mampu mengurangkan rasa pedas pada sambal. Namun jumlahnya bergantung kepada jenis masakan juga.

5. TOMATO
Untuk mengurangkan kepedasan pada sambal belacan anda boleh memasukkan sebiji tomato ke dalamnya.

6. LEBIHKAN SAYUR
Untuk makanan berkuah seperti tom yam lebihkan sayuran di dalamnya untuk mengurangkan pedas. Nanas boleh juga digunakan untuk mengurangkan rasa pedas ini.

7. CARA PILIH CILI
Memilih cili juga membantu untuk mengurangkan rasa pedas. Pilih cili kering berbentuk lurus dan berkilat dan bukannya jenis kerinting.

Moga berguna dan bermanfaat. 

Kredit to Owner. 

1 comment: