Isteri tak perlu manja. Apa yang penting solehah.

By Cikla Shahril - February 07, 2024

Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah kata, isteri solehah tak perlu manja sepanjang masa, cukup lakukan 10 hal ini untuk pikat hati suami. Apakah itu? 

Jom baca sampai habis kalau nak jadi isteri solehah ya. Hehe.

Isteri tak perlu manja. Apa yang penting solehah.
Isteri tak perlu manja. Apa yang penting solehah. Kredit Pinterest. 

1. Temankan suami makan walaupun kita sudah makan. Ramai suami rasa terbiar dan bersendirian selalu. Amalkan makan bersama suami sambil kita sendiri boleh lihat dia menikmati juadah dari air tangan kita sendiri.

2. Pandang suami dengan lemah lembut, senyum, kata yang manis, sentuh dengan mesra dan peluk dia semasa pergi dan pulang kerja.

3. Rawat suami dengan penuh kasih sayang semasa dia sakit. Sentuhan dan kata-kata manis mampu bertindak sebagai penawar yang mujarab.

4. Mengalahlah pada suami bagi perkara yang harus. Suami kadangkala rasa kecewa kalau kita terlalu lantang atau melawan katanya.

5. Tutup diri kita daripada sebarang lelaki lain. Pastikan menutup aurat dengan sempurna dan jaga batas perbualan dengan bijaksana.

6. Berterima kasihlah dengan suami walaupun hal sekecil-kecilnya.

7. Ramai penghuni neraka adalah dari wanita yang menyumpah seranah dan tak bersyukur kepada suami mereka. Elak daripada khianat atau sabotaj suami.

8. Kejutkan suami untuk solat tahajud dan isteri juga turut melakukannya bersama-sama. Ia adalah amalan yang dapat mengharmonikan rumahtangga serta menerangkan kubur.

9. Kekalkan sifat malu dalam diri wanita. Wanita yang hilang sifat ini adalah mereka yang hilang martabat dan maruah diri.

10. Bila suami pulang kerja, beri dia rehat 30 minit. Usah terus menerus terjahnya dengan pelbagai soalan. Bawakan air dan beri urutan untuk dirinya tenang dan berehat.

Moga bermanfaat. 

  • Share:

You Might Also Like

8 Comments

  1. itu la sebenarnya hakikat yang tak ramai ambil tahu

    ReplyDelete
  2. reminder untuk para isteri :)

    ReplyDelete
  3. sentiasa hormati suami kan sis.. tp kadang2 keluar juga singa ni sis.. bgmn harus dibenamkan kejadian singa secara tiba2 ni :D..

    ReplyDelete
  4. Terima kasih atas entry ini...moga para isteri terus istiqomah menjadi yang terbaik untuk suami masing-masing.

    ReplyDelete