DIY

Jom buat pelembap bibir sendiri.

By Cikla Shahril - September 23, 2017

Cikla rasa ada orang lebih suka menggunakan pelembap bibir daripada lipstick di bibir mereka. Samalah macam cikla. Cikla amatlah jarang pakai lipstick. Selalu pakai lip gloss je. 

Untuk pengetahuan korang, dalam memilih pelembap bibir yang berwarna khususnya ia perlu mengikut kesesuaian warna itu sendiri di samping jenis tekstur dan harganya.

Tapi itulah, pelembap bibir berwarna macam susah je kita jumpa di pasaran sebab tak semua jenama yang ada jenis yang macam ni. 

Kebanyakan pelembap bibir yang ada adalah dari jenis pengilat bibir bersifat  melekit dan lips balm yang beraroma, tapi rasanya semua wanita lagi sukakan pelembap bibir bersifat soft, moist, dan menyerupai lipstick.

Jom buat pelembap bibir sendiri.

Apa kata kita cuba buat pelembap bibir sendiri. Ada yang nak cuba tak? Jom kita tengok macam mana nak buatnya.

Sebelum tu jom kita tengok apakah bahan-bahannya. 

Korang pilih warna lipstick yang kegemaran korang  dan sesuai dengan  bibir, jeli petroleum, bekas mini (korang boleh beli dekat farmasi), spatula dan cawan seramik yang tahan panas (pastikan cawan ni mempunyai tanda selamat bila digunakan dalam microwave).

Cara-caranya adalah seperti berikut;

  1. Langkah pertama, korang panaskan cawan seramik di dalam microwave selama lebih kurang 1 minit. Kemudian, keluarkan ia. 
  2. Dengan menggunakan spatula, ambil 2 bahagian jeli petroleum dan masukkan ke dalam cawan yang telah dipanaskan, dan kacau ia sampai cair. 
  3. Selepas itu, potong sikit lipstick dan masukkan ke dalam jeli petroleum yang telah cair. Tapi, korang kena ingat korang kena buat sepantas yang boleh sebum cawan tu kembali sejuk. 
  4. Kacau campuran tersebut (lipstick dan jeli petroleum) sampai ia larut di dalamnya. Jangan biarkan ketulan berketul dan kacau sampai buih udara menghilang. 
  5. Bila semuanya dah larut, masukkan campuran tersebut ke dalam bekas mini yang kering dan bersih. Biasanya, campuran adunan ni akan kembali pekat sebab cawan seramik dah kembali sejuk. 
  6. Korang tunggu dulu ia kembali semua ke suhu bilik atau menjadi sejuk sebelum ditutup kemas. 
  7. Sudah sedia untuk dioles ke bibirmu.

Senang je kan. Selain ia menjimatkan, ia jugak adalah pilihan terbaik untuk korang yang mempunyai masalah bibir sensitif. 

Tapi korang kena pandai pilih lipstick yang sesuai dengan bibir korang. Jom kita kongsikan resepi mudah ini. Selamat mencuba.

Sumber Ruangan Hati, Harian Metro.

  • Share:

You Might Also Like

4 Comments

  1. tq info sis..uwhh ye ena pon ada tips mudah nak lembabkan kn bibir taw..

    ReplyDelete
  2. jeli petroleum ni mcm vaseline ke??

    ReplyDelete
  3. Haha good tips Cik La, dah try ke ..;)

    ReplyDelete