Tak dinafikan cabaran mendidik anak-anak di akhir zaman ni sangat memerlukan kesabaran. Bagaimana nak mendidik anak-anak ni dengan betul? Jom baca ni. 

Tip ibu bapa dalam mendidik anak-anak, korang kena baca sampai habis.

1. Kita dengan anak, kita yang jadi 'cermin'. Kalau cermin itu elok, bolehlah anak suluh muka. Dan kalau sebaliknya, contohnya cermin itu pecah berderai, maka anak pun begitu jugak. So, ibu bapa hendaklah menjadi baik, kalau nak anak menjadi baik. Sama lah jugak kalau nak suruh anak berakhlak mulia, makanya ibu bapa kena berakhlak mulia dulu. Gitulah. 

2. Kalau anak ramai, ibu bapa WAJIB berlaku adil. Kalau tak nak berlaku adil, jangan beranak ramai. Hihi. Jangan bezakan anak. Contohnya, anak tak pandai, bagi duit sikit. Dan anak yang pandai, bagi duit banyak. Jangan ya. 

3. Perasaan. Wajib ada perasaan kasih sayang pada semua anak-anak. Jangan sesekali ibu bapa kata lebih kurang pada anak, kerana lidah ibu bapa itu masin. Mulut kena jaga bagi ibu bapa ya, lebih-lebih lagi Ibu, sebab kata-kata ibu itu kan satu doa.

4. Beri kerjasama pada sekolah. Maknanya, hubungan dengan sekolah kena ada.

5. Rezeki. Cari rezeki untuk anak-anak. Ibu bapa yang ada duit, INGAT, ada HAK anak- anak dalam tu, sebab rezeki itu, Allah dah janji ada rezeki anak didalamnya.

Waallahualam. Moga bermanfaat. 

Oleh : Syeikh Ahmad Faisol Haji Omar, Ketua Pegawai Penguatkuasaan Agama Hal Ehwal Agama Kedah.