Setiap orang yang hadir dalam hidup kita, sebenarnya Allah hantar mereka dengan bertujuan. Bukan saja saja ye.
 

1. Ada yang hadir sebagai ujian. Jadi, kita kena redha, namun dalam pada masa sama cari jalan untuk tempuhinya dengan bijak. Kalau kita berjaya lepasi ujian itu, itu tandanya darjat kita dinaikkan ke satu anak tangga lagi.

2. Ada yang hadir untuk mengajar kita. Mereka ini kita gelar guru. Kadang mereka datang jap je, namun pesanan dan nasihat sentiasa hidup dalam diri kita untuk manfaat kita pada masa akan datang. Sapa pun mereka, tak kiralah mak ayah kita, guru, pensyarah, orang dikenali, bahkan sesiapa yang kita terjumpa dijalanan sekali pun, kalau kita kenali mereka dan belajar sesuatu, merekalah guru kita. Jadi, hormati dan hargai mereka.

3. Ada yang hadir untuk mempergunakan kita. Haa, kalau yang ini berbahaya. Kita kena hati-hati dengan setiap gerak geri mereka. Mereka nampak kelebihan kita, di situlah mereka akan tekan kita dan cuba kawal kita ikut tindak tanduk dan kehendak mereka. Masa inilah kita akan diuji dari segi penggunaan akal. Kena bijak, sentiasa cari ilmu, ikhtihar dan cari jalan keluar supaya kita tak mudah buka ruang untuk dipergunakan. Kita kena ingat, hidup kita, keputusan kita. Kita yang tanggung, kita juga yang rasa akibatnya. Jadi, pastikan keputusan kita itu adalah yang tepat.

4. Ada yang hadir untuk mengeluarkan potensi dan hal terbaik dalam hidup kita. Mereka inilah orang yang layak bersama-sama dengan kita. Mereka kagun dengan kita, dan dalam masa yang sama mereka selalu menyokong apa juga perkara kita buat atau usahakan. Mereka nampak atau tahu kekurangan kita, lalu mereka tegur kita secara bersemuka, bukan dikhalayak ramai. Mereka nampak kelebihan kita dan menjadikan ia inspirasi dalam bentuk khabar atau manfaat kepada orang lain.

Kredit : Dato' Dr. Haji Mohd Fadzilah Kamsah.