24 November 2023

Ada orang...

Ada orang memilih untuk hidup susah walaupun ada pilihan untuk senang. Sanggup simpan duit puluhan ribu, makan ala kadar, adakala peha ayam seketul dikongsi berdua, baju baharu pun beli yang longgok RM10/sehelai, duduk di rumah dari muda sampai ke tua kerana sayang untuk spend the money. Takpe lah. Dia bahagia cara dia.

Ada orang memilih untuk bersederhana dalam perbelanjaan, pakai handbag longgok-longgok, adakala dah koyak, menggelupas pun guna lagi, beli baju pasar minggu, beli kasut asal boleh. Rumah ada sofa buruk, dah rasa besi bila duduk tetapi setiap tahun spend duit beribu-ribu untuk melancong, kenal negara orang. Takpe lah. Bahagia cara dia.

Ada orang memilih untuk rasa nikmat kehidupan sementara sihat dan muda, pakai kereta mewah, melancong, sanggup beratur beli baju dan bag berjenama, tolong orang saat diperlukan, buat bisnes macam-macam. Alhamdulillah dia bahagia cara dia.

Ada orang... Kredit Owner.

Ada orang memilih untuk rasa handbag jenama tapi beli masa offer, beli kereta oversea tapi second hand jelah, beli rumah selesa sikit, deko lawa-lawa, tapi duit dalam bank memang berapa sen jelah, melancong sekitar dalam negara sahaja. Takpe lah dia bahagia cara dia.

Ada orang tak dapat memilih yang semua di atas kerana ujian hidup. Makan apa sahaja di depan mata, pakai apa sahaja yang diberikan orang, hidup dalam serba kekurangan tapi Alhamdulillah diberikan Allah nikmat bahagia bersama keluarga tersayang. 

Golongan mana pun kita, pilihan yang mana pun hidup kita, BERSYUKURLAH. Tetapi jangan sesekali menghina orang lain dan jangan pernah merasa DIRI KITA SAHAJA BETUL.

Waallahualam. 

Kredit: Shikin Ahmad

No comments:

Post a Comment

Disclamiers

Ini adalah blog peribadi. Semua perkongsian di dalam blog ini adalah untuk simpanan dan rujukan pemilik blog pada masa akan datang. Perkongsian yang dipaparkan adalah dari pendapat peribadi dan sebahagiannya adalah dari sumber yang telah dinyatakan pemilik asalnya. Komen yang berbau negatif akan dipadam serta merta. Terima kasih kerana sudi singgah di blog ini.