Buah-buahan memang banyak khasiatnya. Hal ni memang tak boleh dinafikan. Namun tidak untuk seorang pesakit kencing manis. Ada sesetengah buah-buahan yang didalamnya ada kandungan gula yang sedikit tinggi. Bukan tak boleh ambil, tapi perlulah dalam kuantiti yang kecil. 

Tapi tak nafikan ada yang doktor tak bagi ambil terus sebab untuk menggelakkan paras gula mencanak ke langit. Adanya fruktosa dalam buah memberi efek pada penghasilan bacaan glukosa darah. Contohnya rambutan, durian, mempelam dan sebagainya. 

Panduan pengambilan buah-buahan untuk pesakit kencing manis.
Panduan pengambilan buah-buahan untuk pesakit kencing manis. Kredit Google. 

So, cikla nak share beberapa panduan penting boleh dipraktikkan untuk pesakit kencing manis kalau nak makan buah. 

1. Elak makan buah semasa perut kosong sebab penyerapan gula fruktosa sepenuhnya (lepas ditukar ke glukosa) tak dapat ditampung oleh insulin yang lemah atau ubat kencing manis. 

2. Disarankan makan buah sejurus selepas hidangan utama, namun dihadkan kepada satu hidangan saja. Pada masa ni insulin atau ubat kencing manis bertindak pada tahap optimum. 

3. Ambil paling maksimum 2 hidangan buah sehari. Contohnya untuk saiz hidangan buah untuk 1 unit karbohidrat. Setiap unit membekalkan 15g karbohidrat;

- sebiji sederhana epal/oren/belimbing/pir.
- sepotong nipis betik/nanas/tembikai susu.
- 1/2 biji jambu batu/mangga kecil.
- 5 biji sederhana rambutan/laici.
- 2 biji manggis/jambu air/kedondong/kurma.
- 8-10 biji kecil langsat/duku/anggur/longan.
- 2-3 ulas sederhana cempedak/durian/nangka.

Antara makanan yang mengandungi karbohidrat ringkas atau gula ringkas yang akan meningkatkan aras glukosa darah dengan kadar yang cepat, iaitu; 

1. Gula putih, gula merah, gula melaka, gula batu, gula-gula, glukosa. 

2. Madu, jem, kaya, susu pekat manis, sirap. 

3. Minuman ringan, minuman kordial. 

4. Biskut manis, roti manis, kuih manis, kek, aiskrim coklat. 

5. Air tebu, air kelapa muda, minuman yang ditambah gula. 

Jadi, para pesakit kencing manis patut elak atau minumumkan pengambilan makanan di aras untuk mengelakkan paras gula dalam darah mencanak ke langit biru. Hihi.

Moga bermanfaat.