Nak tau tip mulakan momentum pagi korang? Meh baca ni.

By Cikla Shahril - August 08, 2020

Mungkin ada yang tak tau, dalam psikologi momentum pagi kita adalah sangat relate dengan emosi. So, untuk menaikkan momentum mood kita, mulakanlah dengan membuat sekecil-kecil perkara. Apakah perkara tu? Jom check satu-satu. 

Nak tau tip mulakan momentum pagi korang? Meh baca ni.
Nak tau tip mulakan momentum pagi korang? Meh baca ni. 


1. Jom bersyukur. Bangun je tidur, bak kata orang tua-tua, celik je mata tu mulakan dengan bersyukur. Sebab, sebelum kita mulakan aktiviti rutin, contohnya Solat Subuh, minda kita dikatakan masih di level "alpha state" iaitu keadaan di mana gelombang paling rendah. So, keadaan ni adalah yang terbaik untuk kita cipta positive energy. Ucapkan "Alhamdulilah".

2. Maniskan wajahmu dengan senyuman paling menawan. Pipi kita ada otot. Otot tu kenalah dilatih selalu. So, kalau lepas ni korang terpaksa senyum lama lama akan terbiasa dengan senyum. Termasuklah senyum kepura-puraan.

3. Positive self talk. Berkata yang baik-baik pada diri sendiri, sebab ia akan mewujudkan imiginasi keterujaan untuk korang mulakan pagi korang, sambil tu korang tarik nafas sedalam dalamnya dan hembuskan. Tarikkk, hembussss. Fuhhh.

4. Jangan lupa breakfast makanan kegemaran korang, sebab ni semua berkait rapat dengan emosi jugak. Ye la, sapa aje tak suka dapat makan makanan feveret kan. Rasa teruja tu lain macam. Lagi lagi kalau orang belanja. Ehh. 

5. Tengok pada warna yang terang-terang, sebab dalam psikologi dikatakan warna macam ni boleh merangsang neuron minda iaitu hormon kegembiraan. So, ia akan mendatangkan mood semangat pada pagi kita.

Semoga pagi kita tak lemau lagi. Dan kegembiraan akan mendampingi kita sepanjang hari. Yeayyy.

Happy wikenn gaiss.

#sharingiscaring
#positivevibes

  • Share:

You Might Also Like

0 Comments