Hakikatnya, konsep bersyukur dalam Islam sangat penting ye kawan-kawan. Syukur itu bermaksud mengakui segala nikmat dan kurniaan yang diberikan oleh Allah serta merasakan keikhlasan dalam hati untuk menghargainya. Orang yang bersyukur akan menghargai segala nikmat yang diberikan, tak kiralah nikmat yang besar ataupun yang kecil. Mereka jugak akan mengekalkan sikap rendah diri kepada Allah atas segala pemberianNya. 

Sebenarnya, syukur dengan kebahagiaan sangat bersaling kait. Bila seseorang itu bersyukur kepada Allah atas segala nikmat yang diberikan, hatinya dipenuhi dengan rasa kesejahteraan dan rendah diri. 

Rasa syukur jugak dapat membantu seseorang untuk melihat sisi positif dalam kehidupan walaupun di hadapan dia penuh cabaran dan kesukaran. Dengan bersyukur, seseorang dapat mencapai keadaan hati yang tenteram dan gembira, seterusnya memberi rasa bahagia dan ketenangan hati. 

Penting ke menzahirkan rasa syukur itu?
Penting ke menzahirkan rasa syukur itu? Image kredit Pinterest

Orang yang bersyukur memperoleh banyak kelebihan dalam kehidupan mereka, antaranya:

1. Ketenangan Jiwa - Rasa syukur dapat membantu mencipta ketenangan jiwa dan kesedaran terhadap nikmat-nikmat yang ada.

2. Kehadiran Mental yang Positif - Bersyukur membantu seseorang untuk melihat kebaikan dalam situasi apa pun sekaligu menghasilkan sikap mental yang lebih positif.

3. Kesejahteraan Emosi - Orang yang bersyukur cenderung lebih bahagia dan kurang cenderung mengalami kesedihan atau kekecewaan.

4. Hubungan yang Lebih Baik - Sikap bersyukur membantu menguatkan hubungan kita dengan Allah dan juga terhadap manusia lain sebab ia menggalakkan sikap penghargaan dan penghormatan.

5. Kejayaan dan Kepuasan Hidup - Orang yang bersyukur cenderung lebih berjaya dalam mencapai matlamat mereka dan merasakan kepuasan dalam kehidupan mereka. 

Apa yang penting, rasa syukur membawa banyak kelebihan yang memberi kesan positif dalam kehidupan kita. Wallahualam.