'santai tapi sampai'

Siapa yang dah lama tak makan ayam goreng kepsi dengan mekdi, so apa kata korang terai buat ayam goreng ala ala pun okey kan. Janji sodap pl...

Ayam Goreng Hot And Spicy Wajib Cuba!

Siapa yang dah lama tak makan ayam goreng kepsi dengan mekdi, so apa kata korang terai buat ayam goreng ala ala pun okey kan. Janji sodap plus rajin jugak penting. Anak anak bila time cuti lapor sokmo, nah resepi pi buat lekass. 

Ayam Goreng Hot And Spicy Wajib Cuba!
Ayam Goreng Hot And Spicy Wajib Cuba! 

Bahan-bahan:

Ayam
Tepung jenama BESTARI
Tepung Gandum
Tepung Beras
Serbuk Cili (jika perlu)
Minyak Masak

(Resepi ni tak memerlukan garam sebab tepung bestari tu dah masin)

Cara-cara:

1. Bancuh tepung bestari bersama air saja. Bancuh sampai jadi sederhana pekat (ikut pada kuantiti ayam).

2. Masukkan ayam dalam bancuhan tepung tadi dan perap. Makin lama kita perap makin lembut isi ayam dan rasa pedas akan meresap dengan jayanya dalam isi ayam. Korang peraplah 5 jam.

3. Sediakan tepung untuk salutan pulak. Campurkan tepung bestari yang belum di bancuh dengan air dan tepung gandum dan tepung beras. Takde sukatan tetap ye. Korang agak-agak je la ikut rasa hati. Haha. (Anggaran 1 senduk tepung bestari, 1 senduk tepung gandum, 1 1/2 senduk tepung beras).

4. Pastu amik ayam yang dah perap tadi masuk dalam campuran tepung kering dan salut rata. Buat seketul-seketul sebab kalau buat banyak-banyak dia jadi macam tak cantik dan tak bersalut. So, kena al sabariah lah masa bedakkan dia. 

7. Masukkan ayam dah salut tadi dalam minyak panas. Nak lagi bagus goreng dalam periuk sebab minyak sekata dan ayam terendam. Tak perlu gaul-gaul banyak kali. Biarkan ayam itu berenang dalam minyak dengan tenang dan gembira.  Masa goreng dalam periuk or kuali bolehlah masukkan 3-4 ketul. Jangan banyak sangat sekali masuk. Ikut saiz tempat masak tu ler.

7. Lepas tu dah masak kan agak-agak kekuningan, silalah angkat. Sedia untuk di ngap.

SELAMAT MENCUBA.

Kredit gambar dan resepi kepada Owner.

0 comments: