Advertisement

Tulang lemah? Apa puncanya?

TULANG LEMAH? APA PUNCANYA? Jangan ingat orang tua je yang selalu mengadu sakit tulang. Lenguh sana, lenguh sini. Sebenarnya, kalau korang nak tau ada beberapa tabiat buruk yang boleh melemahkan tulang. Mungkin tabiat ni dah selalu kita buat. Jom semak apakah ia.

Tulang lemah? Apa puncanya?

  • Duduk dalam posisi yang salah juga boleh jadi sebab. Duduk di lantai dalam tempoh masa yang lama boleh memberi kesan buruk lada sendi kaki. So, keadaan ni akan menyebabkan tulang kaki merasa haus.
  • Kurang mengambil kalsium juga menyebabkan risiko untuk kehilangan kepadatan tulang dan membuatkan tulang semakin lemah. Keadaan ni akan menyebabkan tulang mudah patah.
  • Kurang bersenam. Kalau korang nak tau, dengan hanya berjalan kaki paling tak pun selama 15 minit sebenarnya baik untuk kekuatan tulang. Selain tu, aktiviti berbasikal dan naik tangga jugak ok. Cubalah....

Tulang lemah? Apa puncanya?
Tulang lemah? Apa puncanya? Image credited to google.

  • Kurang mendapat sinaran matahari. Kita memang digalakkan mendapat sinaran matahari, tapi janganlah berlebihan. So, tak salah kalau kita meluangkan sedikit masa *antara pukul 9-10 pagi supaya mendapat khasiat vitamin D dari sinaran matahari kalau korang nak tau, garam jugak boleh menyingkirkan kalsium dari tubuh melalui air kencing. Itu sebab, kita kena hadkan mengambilan garam supaya badan tak kehilangan kalsium yang banyak. Keadaan ni boleh menjejaskan kesihatan dan kekuatan tulang. 
  • Obesiti jugak boleh jadi punca kepada masalah tulang lemah. So, kawal berat badan supaya ia sentiasa berasa pada berat ideal.

Orang kata cegah sebelum kena. Betul tak?

Sumber : Ruangan Tips Sihat.

Post a Comment

1 Comments

  1. Kadang-kadang tak sedar duduk dalam posisi salah. Bila dah lama duduk baru sedar, bila dah sedar nak berubah kedudukan, sakitnya la hai. Huhu. Posisi salah kadang2 posisi yang selesa bagi siqah. Huhu.

    ReplyDelete