Korang mesti pernah dengar kan orang kata pengambilan gula perang adalah lebih baik berbanding dengan gula putih. Katanya, pengambilan gula perang lebih menyihatkan dan lain-lain tuntutan makluman atau ‘claim’ yang tak tepat.

Gula putih dan gula perang ni dua jenis gula yang sangat senang kita nak dapat kat pasaran.  Walaupun ada sikit perbezaan antara keduanya terutama dari segi warna dan rasa, tapi kesannya pada kesihatan kita adalah SAMA sebab kandungan nutrien dorang sama je.

Beza antara gula putih dan gula perang ni sebab ‘warna’ dengan ‘rasa’ past kesan tekstur pada makanan bila kita masukkan gula ini. Tapi ianya takde beza pun kepada kesan kesihatan terutama dari segi Indeks Glisemik (GI) gula itu sendiri. 

Gila putih vs gula perang, mana yang lebih baik?
Gila putih vs gula perang, mana yang lebih baik? Kredit KKM.

So, pendapat yang kata gula perang adalah lebih sihat daripada gula putih adalah sama sekali tak tepat sebab kedua-duanya mempunyai Indeks Glisemik (GI) yang sama serta nilai nutrien yang hampir sama iaitu kedua-duanya tetap mempunyai glukosa dan fruktosa kat dalamnya.

Pengambilan kedua gula ni masih perlu kita hadkan dalam pengambilan makanan harian untuk kurangkan risiko penyakit pada kesihatan kita secara umumnya.
 
Moga bermanfaat. 

Kredit PetuaDanKesihatan