Jujur sebelum ni cikla ingat ubat kumur ni fungsi dia hanya semata-mata untuk berkumur je, tapi rupanya lebih dari tu. Macam menarik pulak bunyinya kan sebab nak tau jugak apa kegunaan lain ubat kumur ni lagi-lagi untuk kecantikan. Ubat kumur ni fungsi utama dia bertindak untuk menghapuskan bakteria dalam mulut kita sekaligus bagi kita nafas segar nak nak pulak bila kita bercakap dengan orang. Namun, ada 5 fungsi lain ubat kumur yang mungkin kita tak sangka. Jom baca. 

Kegunaan ubat kumur selain berkumur? No. 5 mesti ramai yang tak sangka.
Kegunaan ubat kumur selain berkumur? No. 5 mesti ramai yang tak sangka. Kredit gambar Google.

1.Membersihkan berus gigi - Caranya senang je. Rendamkan berus gigi korang dalam air hangat yang dicampurkan dengan beberapa titis ubat kumur. Titis je tau, bukan sebotol, haha. Biar sekejap lepas tu korang bilaslah berus gigi korang tu dengan air bersih. Cara ni dikatakan berkesan untuk membersihkan kotoran atau bakteria yang melekat pada berus gigi korang tu. Korang boleh juga buat cara yang sama untuk membersihkan berus mekap korang atau sikt. Cubalah!

2. Menghapuskan bau kaki - Bau kaki ni takdelah sesadis bau badan kan, namum tetap menghasilkan bau kurang enak dan buat diri kita jadi kurang yakin lagi-lagi bila berhadapan dengan orang ramai. Pakai pulak kasut jenis sarung tu, peergghh confirm baunya semerbak sungguh bila kasut tu dibukak. Haha. So, apa kata korang try guna ubat kumur untuk atasi masalah ni. Caranya, rendamkan kaki korang dalam air hangat yang dah dicampurkan dengan sedikit ubat kumur. Kaki jadi wangi, bahkan cara ni jugak dapat bantu melegakan urat saraf kaki. Nyaman gitu. 

3. Mengatasi masalah kelemumur - Korang yang dah pening fikir dan cub macam-macam cara nak atasi masalah kelemumur kat kepala korang tu, apa kata cuba yang ni pulak. Campurkan sikit ubat kumur dengan air bersih. Korang letaklah campuran ni dalam botol spray ke camtu, bila nak guna spray je pada kulit kepala korang sebelum korang cuci rambut. Kesan sejuk iaitu menthol yang ada dalam ubat kumur tu akan bagi kelegaan pada kulit kepala korang. Kuping kelemumur pun mudah nak tanggal masa korang bersyampu nanti. Try la!

4. Mengatasi masalah bau badan. - Haa, bau yang ni lagi satu masalah besar jugak. Ada orang merasakan hal ni adalah hal yang serius dan perlu segera diatasi. Bukan apa, kita dan orang sekeliling kita mesti rasa tak selesa kan dengan bau-bauan aisem tu. Confident level pun down terus. So, cara nak atasinya dengan ubat kumur mudah je. Tiap kali korang mandi tu, gosok ubat kumur pada ketiak korang. Selepas tu, sabun je macam biasa dan bilas bersih-bersih. Hasilnya, ketiak korang akan bebas bau peluh walaupun korang tak pakai penwangi ketiak.

5. Mengecutkan jerawat. - Wah, jerawat pun dia tapau ye. Caranya, ambil kapas muka dan rendamkan dalam ubat kumur. Lepas tu, tekap kapas muka pada muka korang yang ada jerawat tu perlahan-lahan. Biarkan sekejap sebelum korang cuci muka dengan air bersih. 

Moga bermanfaat dan selamat mencuba. 

Kredit : Ruangan Sekilas Cantik. Majalah Mingguan Wanita.