Jangan ikut emosi, bertenanglah.

By Cikla Shahril - April 01, 2024

Cikla ada terbaca satu artikel ni, dia tulis, "belajar padam memori yang tak perlu". Hurmm, apa maksud tersirat disebalik ungkapan ni ye. Ironinya, selagi kita bernafas dan bernama manusia, kita pasti tak kan terlepas dari masalah. Kadang, lepas satu, satu masalah yang datang. Tak settle masalah yang ni, masalah baru pulak timbul. Masalah diri sendiri, masalah kerja itu belum lagi masalah dengan keluarga dan orang sekeliling. 

Korang mesti selalu dengan orang kata, masalah itu adalah ujian Allah untuk kita. Apa fungsi ujian dalam hidup kita? Tentunya untuk menjadikan kita lebih kuat, sabar, tabah serta matang. Dan yang paling penting, masalah jugak boleh jadikan kita muhasabah diri mungkin kita juga ada buat silap tanpa kita sedari. 

Nak selesaikan masalah kena ada ilmu. Jangan biarkan emosi menguasi diri kita, lagi-lagi jika masalah itu melibatkan orang lain. Sentiasa berfikiran jernih dan rasional dan jangan ikut kata hati. Ye, faham bila melibatkan orang lain memang ada kalanya sukar menahan kesabaran, tapi ambillah langkah bijak untuk meredakan keadaan.

Jangan ikut emosi, bertenanglah.
Jangan ikut emosi, bertenanglah. Kredit Google.

Jangan ikut emosi, bertenanglah.
Jangan ikut emosi, bertenanglah. Kredit google.

Ada orang siang malam fikir masalah sampai tak makan, tak tidur, kemurungan, menyendiri dari dunia sekeliling. Last, jadi stress. Apa yang bagus, fikirlah jalan penyelesaian terbaik, bukan fikir sampai kita terus dihanyutka dengan masalah tu. Faham tak maksud cikla? 

Walaupun penyelesaian kepada masalah-masalah itu tak sama, iyelah ada yang buat kita happy namun tak dinafikan ada sebaliknya, janji kita dah settle kan part kita (untuk masalah yang melibatkan orang lain), yang selebihnya biarlah Allah yang bantu. Doa je moga Allah melembutkan hati pihak yang satu lagi tu ke, atau bagi dia pulak masa untuk menenangkan hati dia. Kita jalani je hidup kita macam biasa, yang lain serah ada Allah. 

Faham, sebagai manusia biasa yang memang lemah lagi-lagi dalam mengawal kemarahan, namun kita mestilah berlapang dada. Cuba, cuba dan cuba. Buat apa kita nak fikir sampai memudaratkan diri. Kita dah usaha, doa. just follow the flow. InshaAllah pasti ada jalan keluar. Apa yang penting, jangan biar diri kita dikuasi emosi yang akhirnya akan memakan diri kita jugak. Wallahualam. 

  • Share:

You Might Also Like

2 Comments

  1. Menjaga emosi memang susaaah sangat. Saya pun masih tahap belajar utk tidak mudah marah dan berpikir secara dingin. Terkadang keputusan atau perilaku yg dilakukan atau diambil ketika marah, mostly hanya merugikan diri sendiri.

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu. namun sebagai manusia kita mesti tak kan terlepas dr merasa tu semua. cuma cara bagaimana kita hadapinya tu kena perlu diberi perhatian

      Delete