Cikla agak, kebanyakan orang mesti suka makan sambal belacan kan? Lagi lagi kalau cicah dengan ulam-ulaman. Perghhh, membuka selera terus. Silap-silap berpinggan-pinggan nasi habis. Hihi. 

Namun, tak semua orang tahu macam mana nak buat sambal belacan yang sedap sehingga menjilat jari kan? 

So, nak tau ke? Cikla ada terbaca beberapa petua atau rahsia (yang bukan lagi rahsia, haha) macam mana nak dapatkan sambal yang mabeles, lazat, owsem dan sedap giler.

4 petua nak buat sambal belacan yang sedap giler. Korang mesti belum tau kan?
4 petua nak buat sambal belacan yang sedap giler. Korang mesti belum tau kan? Gambar kredit Google. 

Petua 1;

Bakar belacan sekejap supaya sambal kita lebih beraroma. Yang ni mak cikla memang buat sebelum hasilkan sambal belacan. Bau dia time bakar tu, fuhh memang wangi. Lapor terus. 

Petua 2;

Guna asam jawa yang dibancuh dengan air suam. Petua ini adalah supaya sambal belacan tahan lama.

Petua 3;

Limau kasturi yang dikisar bersama kulit (tapi buang biji dia dulu). Ini akan membuatkan sambal lebih wangi dan sedap. Yummy.

Petua 4; 

Tinggalkan beberapa biji cili api yang masih bertangkai. Petua supaya kita tak sakit perut bila makan sambal tu nanti. 

Pastu, ni cara buat sambal belacan mengikut urutan;

Bahan kisar. Bahan ni dikisar kasar tau.

6 biji limau kasturi (dibuang biji) 
50 g belacan yang telah dibakar.
3 biji cili merah dan sebiji cili hijau.
8 biji cili padi hijau.
25 biji cili padi merah.
100 ml air asam jawa pekat.
Sedikit gula dan garam.

Kalau korang nak buat banyak untuk buat stok, pandai-pandailah korang adjust dan  tambah bahan-bahan tu tau.

Selamat mencuba. 

Kredit : Nurulain Insyirah