Advertisment

Macam mana nak bersihkan hati dengan mudah?

Cikla setuju sangat bila orang kata segala aspek kehidupan ini bermula daripada hati. Bagi cikla, hati ni umpama kotak fius yang membolehkan segalanya berfungsi dengan baik. 

Kalau karat kotak fius tu, maka terkesanlah apa yang berkait dengannya. 

Jadi, cikla nak share macam mana nak mencuci hati supaya sentiasa bersih, suci, murni dan jauh dari noda noda yang merosakkan.

Macam mana nak bersihkan hati dengan mudah?
Macam mana nak bersihkan hati dengan mudah? 

1. Dirikanlah solat dan banyakkan berdoa, sebab ini adalah salah satu kaedah atau cara yang sungguh berkesan membersihkan hati kita. Masa korang berdoa tu, katakan, "Ya, Allah jadikan hatiku bersih". 

2. Berselawatlah ke atas Nabi Muhammad SAW paling sikit pun 100 kali sebelum korang tidur. Korang tau tak, ini adalah satu "pelaburan" yang mudah dan murah. 

Di samping dosa-dosa kita diampunkan, otak kita akan tenang, rezeki pulak melimpah mencurah dan orang akan sentiasa sayangkan kita. Pendek kata, ia akan mencetuskan semua hal yang baik. insha'Allah.

3. Buatlah solat sunat taubat. Solat sunat ni, selain dari untuk kita memohon keampunan, ia jugak dapat mencuci hati dan menenangkan minda kita.

4. Bacalah Al-Quran. Dengan membaca Al-Quran, ia dapat mencuci hati dan menenangkan jiwa, di samping ia adalah penyembuh, penenang dan terapi kepada kita. Bacalah sekurang-kurangnya "Qulhu-allah" sebanyak 3 kali.

Moga Allah permudahkan semuanya. Aamiin ya rabb. 

Kredit : Dakwah Bidadari. 

Post a Comment

0 Comments