Bagaimana nak tangani serangan jantung ketika berseorangan.

By Cikla Shahril - March 11, 2015

BAGAIMANA NAK TANGANI SERANGAN JANTUNG KETIKA BERSEORANGAN. Sekarang ni kita selalu dengar orang terkena serangan jantung. Jangan cakap orang tua je boleh kena, golongan muda pun berisiko di serang serangan jantung. Jadi, cikla nak share beberapa tips kalau terkena serangan jantung jika ketika berseorangan.

Bagaimana nak tangani serangan jantung ketika berseorangan.

Katakanlah anda bertolak balik ke rumah pada pukul 7:25 malam berseorangan setelah seharian bekerja mencari rezeki. Pada ketika itu anda berasa amat letih, gundah-gulana dan kecewa. Tiba-tiba anda merasa sakit yang amat sangat di dada membawa ke tangan dan rahang anda. Perjalanan terdekat ke hospital lebih kurang 5 km dari rumah anda. Malangnya anda tidak yakin mampu bertahan sejauh itu. Anda telah dilatih ilmu CPR tetapi tidak dilatih untuk kegunaan ke atas diri anda.

Memandangkan kebanyakan mereka yang menerima serangan jantung tanpa menerima sebarang bantuan dan mula nak pengsan mempunyai hanya 10 saat sebelum pengsan. Walau bagaimanapun, mangsa boleh membantu diri dengan batuk sekuat mungkin. Setiap kali batuk hendaklah diselang-selikan dengab menarik nafas panjang. Batuk tersebut hendaklah mendalam dan berpanjangan sehingga terasa di dada.

Bagaimana nak tangani serangan jantung ketika berseorangan. Sumber 

Bernafas panjang dan dalam serta batuk hendaklah diulang setiap 2 saat sehingga bantuan tiba atau sehingga terasa dapat bernafas seperti sediakala. Bernafas panjang akan membantu membekalkan oksigen ke jantung dan batuk mendalam membantu mengepam jantung dan memulihkan perjalanan darah.

Ia juga membantu mengembalikan degupan jantung seperti sediakala. Ini membolehkan mangsa tiba ke hospital. Mana tau dengan tindakan sekecil ini dapat menyelamatkan nyawa. 

Sumber WHATSAPP GROUP.

  • Share:

You Might Also Like

2 Orang yang komen.

  1. good tips, semoga dapat membantu kan Cik La

    ReplyDelete
  2. Ttbe teringat arwah datuk saya sbb dia meninggal sebab sakit jantung. Thanks CikLa sbb share info berguna ni :)

    ReplyDelete