'santai tapi sampai'

Bersedekah. Rasanya semua orang tau amalan bersedekah adalah salah satu amalan yang baik dan sangat digalakkan untuk kita melakukannya.  Sed...

Bersedekah : Kebaikan tanpa balasan.

Bersedekah. Rasanya semua orang tau amalan bersedekah adalah salah satu amalan yang baik dan sangat digalakkan untuk kita melakukannya. Sedekah umumnya merujuk kepada amalan memberi sebahagian daripada harta, rezeki atau bantuan kepada orang lain yang memerlukan dengan niat yang ikhlas dan ia sepatutnya dilakukan tanpa mengharapkan balasan. 

Mesti korang dah tau yang amalan bersedekah ni kita boleh buat dalam berbagai bentuk, seperti:

1. Memberi wang atau harta kepada orang miskin.
2. Menyumbang kepada organisasi kebajikan atau masjid.
3. Memberikan makanan atau pakaian kepada mereka yang memerlukan.
4. Menyediakan bantuan dalam bentuk perkhidmatan atau tenaga.

Bersedekah : Kebaikan tanpa balasan.

Namun, sebenarnya sedekah jugak termasuk perbuatan baik yang kecil contohnya senyuman, bagi nasihat yang baik atau menolong orang dalam kesusahan. Dalam Islam pun, bersedekah sangat digalakkan dan ia dianggap sebagai satu cara untuk membersihkan harta, mendapat keredaan Allah sekaligus dapat membantu meringankan beban golongan yang kurang bernasib baik. Berikut adalah beberapa kebaikan bersedekah yang lainnya:

1. Mendapat pahala dan keberkatan. -Bersedekah adalah satu amalan yang sangat digalakkan dalam Islam dan membawa pahala yang besar. Allah SWT menjanjikan ganjaran yang berlipat kali ganda bagi mereka yang bersedekah dengan ikhlas.

2. Membersihkan harta dan jiwa. - Sedekah berfungsi sebagai satu cara untuk membersihkan harta daripada elemen-elemen yang tak baik. Ia jugak membantu membersihkan hati daripada sifat tamak dan kedekut.

3. Membantu mereka yang memerlukan. -Sedekah memberikan bantuan kepada golongan yang kurang bernasib baik, seperti orang miskin, anak yatim dan orang tua. Ini membantu meringankan beban mereka dan memperbaiki kualiti hidup mereka.

4. Menggalakkan ukhwah dan solidariti sosial. -Amalan bersedekah menguatkan ikatan persaudaraan dan solidariti dalam masyarakat. Ia jugak menanamkan sifat prihatin dan rasa tanggungjawab sosial terhadap sesama manusia.

5. Meningkatkan rasa syukur dan kepuasan diri. - Bersedekah membantu pemberi untuk lebih menghargai apa yang mereka miliki dan meningkatkan rasa syukur. Ia juga memberi kepuasan batin kerana dapat membantu orang lain.

6. Membawa keberkatan dalam kehidupan. - Mereka yang bersedekah dengan ikhlas sering kali merasakan hidup mereka lebih diberkati dan rezeki mereka lebih luas. Sedekah dipercayai mampu membuka pintu rezeki dan memberikan keberkatan dalam pelbagai aspek kehidupan.

7. Menghapuskan dosa. - Dalam Islam, sedekah dianggap sebagai salah satu cara untuk menghapuskan dosa-dosa kecil. Ia adalah satu bentuk taubat dan penebusan diri.

8. Menjauhkan diri dari bencana. - Bersedekah dapat menjadi pelindung daripada bencana dan musibah. 

So, jom jadikan amalan bersedekah itu sebagai amalan rutin kita seharian kerana ia memberi manfaat bukan sahaja kepada penerima tapi juga kepada pemberi. Apa yang penting moga amalan kita semua diterima olehNya. Aamiin. 

Waallahualam. 

1 comment:

  1. Dulu ya kak, papa selaluuu nasehatin kami kakak beradik dengan cerita2 sedekah. Ttg bagaimana sedekah selalu menjaga papa dari musibah, dan bagaimana karirnya bisa cepat naik padahal papa bisa dibilang biasa aja, bukan tipe yg ambisius.

    Jadi dari dulu papa rutin sedekah, sejak kuliah. Sedikit, makin lama makin banyak Krn gaji juga makin besar. Dulu di Aceh, sempat terjadi pemberontakan GAM . Saat itu kami msh di Aceh. Jadi kebanyakan para pemberontak menculik Orang2 non Aceh yg kerja di oil company tempat papa saya kerja. Bukan cuma diculik tp banyak staff yg dibunuh saat itu. Dan papa sempat diculik juga. Tapi papa bisa pulang dengan selamat.

    Alhamdulillah.

    Dan papa cerita saat diculik, dia ketemu dengan pembesar GAM, bos nya. Tapi yg buat papa bisa selamat Krn pembesar GAM ini bilang, 'saya tak akan menyakiti pak Zul. Saya tahu pak Zul orang baik, suka bersedekah ke manapun. Saya tahu bapak jujur. Saya hanya minta, bapak mau menyampaikan pesan kami kepada CEO oil company (tempat papa kerja). '

    See, hanya karena sedekah, papa bisa selamat. Padahal teman yg banyak diculik rata2 hilang ntah kemana. Peristiwa GAM itu termasuk seram dulu. Sehingga banyak eksodus besar2an dari Aceh ke kota lain.

    Karena itu saya yakin sedekah memang menjaga kita dr marabahaya. ❤️.

    Saya pun pelan2 rutinkan. Dan mengajarkan anak2 utk ga pernah merasa berat bersedekah.

    ReplyDelete