Terus-terang atau Memendam Rasa?

By Cikla Shahril - December 27, 2013

TERUS-TERANG ATAU MEMENDAM RASA? Ada sesetengah orang suka berterus terang. Tapi, ada pulak yang suka memendam. Tapi, bagi cikla dua-dua ni ada baik dan buruknya. Ada orang suka berterus-terang kalau dia tak puas hati akan sesuatu. Tak kiralah perkara tu menyakitkan hati dia atau orang lain. Nak terus-terang pun boleh, tapi biarlah kena pada tempat. Ada orang cakap... ala kerek la dia ni. Cakap main sedap aje. Tapi, hakikatnya ada juga baiknya tapi biarlah semuanya kena pada gayanya. Hati orang lain kenalah jaga jugak kan....

Terus-terang atau Memendam Rasa?

Terus-terang atau Memendam Rasa?

Tapi, ada pulak yang suka pendam aje. Sekali sekala pendam tak pe. Kalau dah lama pendam pun takut mudarat juga. Bukan apa, macam gunung berapi. Pendam punya pendam, nah bila dah tak terpendam tu yang boleh meletup tu. Orang tak sangka, nampak je pendiam. Senyap. Tapi, bila dah sampai hadnya, nah... ternganga semua tengok kan. Tu sebab ada orang cakap "berhati-hati dengan kemarahan orang yang diam"...

Bagi cikla, berterus-teranglah jika kita dah tak boleh nak tanggung lagi. Ringan sikit beban kat dada tu. Dan diaorang pun boleh tahu apa sebenarnya yang kita rasa. Bukan apa, takut kita terlalu "diam" dan "pendam", orang akan pijak kita. Pokok pangkalnya semuanya biarlah kena dengan caranya. Jangan sampai ada yang kecik hati dengan kita. Wallahualam... 

*Sharing is caring***

  • Share:

You Might Also Like

4 Orang yang komen.

  1. Diam ubi berisi. Diam besi berkarat. Diam manusia bersebab...

    ReplyDelete
  2. Kdg2 kita pendam sbb tak nak keruhkan keadaan.

    ReplyDelete
  3. Rasanya berterus terang lebih baik. Dr memendam rasa.. memudaratkan jiwa.

    ReplyDelete
  4. Pendam jangan sampai tak terpendam. Takut hati yang merana..

    ReplyDelete