Tips sihat dari Rasullulah SAW.

By Cikla Shahril - March 08, 2015

Sebenarnya bukan susah pun kalau kita nakkan badan yang sihat. Tak makan supplement atau vitamin pun takpe. Rasullullah SAW juga ada berpesan bagaimana nak jadikan kita sentiasa sihat. Jadi, jom kita baca apakah tipsnya. 
Rasullullah SAW menggalakkan kita minum dalam keadaan duduk. Kalau korang nak tau, badan kita ada sejenis penapis (stringer). Ia akan terbuka bila kita duduk dan tertutup bila kita berdiri. Jadi, bila kita minum berdiri, air tak dapat disaring sebab tertutup dan ia akan masuk terus ke dalam pundi kencing dan ia boleh menyebabkan batu karang.

Jangan tiup air yang panas sebab secara logik santifiknya udara hembusan mengandungi gas karbon dioksida (CO²). Jadi, kalau kita meniup air, CO² akan larut dalam air dan menghasilkan cecair berasid. Ia akan membentuk asam karbonat (H²CO³) yang menyebabkan pemyakit jantung dan perut tak selesa.

Tips sihat dari Rasullulah SAW.
Tips sihat dari Rasullulah SAW.

Rasullullah SAW menggalakkan mandi sebelum subuh sebab suhu air pada waktu tersebut dapat membuang lemak-lemak degil dalam badan. Rasullullah SAW melarang makan berselang-seli dengan minum air sebab ia akan menyebabkan udara terperangkap dalam badan dan menyebabkan badan berangin. Marilah kita sama-sama mengamalkan sunnah baginda. Bukan susah pun kan. Padahal perkara tu hari-hari kita buat tanpa kita sedar.

Sumber dan image from Facebook.com.

  • Share:

You Might Also Like

1 Comments

  1. Ohhh patutlah biasa orang cakap jangan tiup kalau air panas, okay baru tahu :)

    ReplyDelete