Advertisment

Petua menghilangkan tercekik tulang menggunakan bahan makanan. No. 6 paling sedap. Haha.

Assalamualaikum, hai korang.

Dulu masa kecik kecik kalau tercekik tulang ikan, arwah wan suruh minum air dalam senduk. Tak pun, amik nasi putih pastu kepal kepal telan. Tak payah kunyah. Kadang menjadi gak petua tu, kadang payah gak nak kasi lengkang tulang kat tekak tu. Last last hilang sendiri. Hihi. 

Namun, ada banyak petua lain rupanya yang boleh bantu hilangkan tercekik tulang ni. Jom baca kalau nak tau. 

Petua menghilangkan tercekik tulang menggunakan bahan makanan. No. 6 paling sedap. Haha.
Petua menghilangkan tercekik tulang menggunakan bahan makanan. No. 6 paling sedap. Haha. 

1. GARAM
Masukkan sedikit garam ke dalam secawan air suam pastu minum sekerap mungkin sampai tulang tak lagi melekat kat tekak.

2. NASI
Ni petua buasa kan. Macam macam cikla mention kat atas tadi. Kepalkan nasi hingga membentuk bola yang besar. Telan perlahan-lahan supaya tulang yang tersekat tu dibawa bersama nasi ke dalam perut.

3. MINYAK ZAITUN
Minum satu sudu minyak zaitun untuk melincirkan tisu-tisu sekeliling kerongkong. Dengan ini tulang yang tersekat akan mudah keluar.

4. BUAH PISANG
Masukkan sedikit buah pisang ke dalam mulut. Pastu kulum dan biarkan sampai cairan terhasil dalam mulut kemudian telan perlahan-lahan. Minum jugak sedikit air untuk mudahkan tulang yang tersekat keluar bersama buah pisang yang ditelan tadi.

5. CUKA MAKAN
Minum satu sudu cuka makan untuk mengeluarkan tulang yang tersekat. 

Petua menghilangkan tercekik tulang menggunakan bahan makanan. No. 6 paling sedap. Haha.
Petua menghilangkan tercekik tulang menggunakan bahan makanan. No. 6 paling sedap. Haha. Gambar kredit Google. 

6. ROTI DAN LEPA KACANG
Haa, yang ni best. Sapu lepa kacang pada roti dan biarkan dalam mulut beberapa minit sampai air liur berkumpul disekelilingnya. Pastu, telan perlahan-lahan supaya tulang yang tersekat akan tertanggal bersama roti. Hurmm, yang ini kalau tak tercekik pun memang sedap dimakan! Kan? Haha. 

7. KACANG
Makan segenggam kacang. Tak kisahlah apa-apa jenis kacang pun sebab korang akan makan dalam kuantiti yang kecil je. Tekstur kacang yang keras boleh bantu tanggalkan tulang yang tersekat.

So, tepuk dada tanya selera.  Korang pilihlah cara yang mana yang boleh bantu korang masa alami lekat tulang. 

Semoga membantu. 

Post a Comment

0 Comments