Rasanya ramai yang tahu lagu ni kan? Nak nak pulak lagu ni memang Anugerah Juara Lagu hari tu. Bagi cikla, memang layak rasanya lagu ni memang. Lagu yang penuh dengan mesej dan peringatan yang dinyanyikan oleh Faizal Tahir. 

Siapa yang tak kenal abang Faizal ni kan? Menang popular lah dia ni. Lagipun semua lagu lagu nyanyiannya memang best. Sebelum  tu, cikla nak share lirik lagu ni.

Assalamualaikum by Faizal Tahir.
Assalamualaikum by Faizal Tahir. Sumber Google.

Lirik Lagu Assalamualaikum – Faizal Tahir. (Sumber lirik klik SINI.)

Nana nanananana, nana nanananana
Nana nanananana
Nana nanananana, nana nanananana
Nana nanananana
Apa yang ku lihat ini
Mengapa hanya video bunuh sana sini
Di kaca TV, dalam internet, di FB
Hanya darah dan air mata
Ramai yang hina agamaku
Terasa bakar di jiwaku
Can’t believe there are people like this
Can’t believe we are living like this
Apa kita hanya terima sahaja?
Assalamualaikum dunia, bangunlah semua
Lihatlah pada diri kita, semua serupa
Damailah manusia, kita bersaudara
Assalamualaikum dunia
Assalamualaikum dunia
Assalamualaikum, damai pada dunia
Assalamualaikum
Assalamualaikum, damai pada dunia
Assalamualaikum
Warna kulit, kaum, asal usul
Jangan menilai hanya pada rupa
Adakah matamu mengatasi akalmu?
Satu untuk semua (satu untuk semua)
Semua untuk satu (semua untuk satu)
I believe we are better than this
We could all be better than this
Apa kita hanya berdiam sahaja?
Assalamualaikum dunia, bangunlah semua
Lihatlah pada diri kita, semua serupa
Damailah manusia, kita bersaudara
Assalamualaikum dunia
Assalamualaikum
Dengar aku, dengarku selalu bersalah
Selalu terleka dan ku sedari semua
Ampuniku, ampuniku yang berdosa
Ku berubah hari ini untuk kamu
Assalamualaikum, damai pada dunia
Assalamualaikum
Assalamualaikum, damai pada dunia
Assalamualaikum
Ooo… Assalamualaikum dunia
Bangunlah semua
Damailah, damailah manusia
Kita bersaudara
Assalamualaikum dunia
Assalamualaikum dunia
Assalamualaikum, damai pada dunia
Assalamualaikum
(Damailah manusia, kita bersaudara)
Assalamualaikum, damai pada dunia
Assalamualaikum dunia
Damailah pada kamu semua

Nah, baca aje liriknya. Setiap bait lirik memang membawa mesej dan tersirat dan tersurat. Kadang kadang bila kita dengar lagu, kita main nyanyi je... liriknya langsung tak kita 'perasan' kan? Hehe... Jom kita layan video klipnya pulak..


Semoga lepas ni lebih banyak lagu lagu berunsur nasihat dan peringatan dihasilkan. Jangan harap sedap je, tapi takde mesej. Orang kata, sambil sambil kita dengar lagu untuk hiburan, boleh jugak kita ajak orang ke arah kebaikan, betul tak?

Sumber video credited to youtube.com.