'santai tapi sampai'

Korang, betapa pentingnya kita bersikap rendah hati dan tak sombong dalam menilai diri sendiri serta tak pulak c epat menghakimi orang lain....

Jangan pandang kejahatan orang lain seperti mereka mesti ke neraka dan jangan nilai kebaikan kita seperti kita pasti akan ke syurga.

Korang, betapa pentingnya kita bersikap rendah hati dan tak sombong dalam menilai diri sendiri serta tak pulak cepat menghakimi orang lain. 

Kita tak seharusnya tengok kesalahan atau keburukan orang lain dengan pandangan yang terlalu kritikal sampai kita rasa mesti mereka akan dihukum atau menerima balasan buruk yang berat. Lumrah, setiap orang mempunyai kelemahan dan kesilapan mereka sendiri, begitu jugak kita. Hanya Allah yang berhak menilai dan menghukum. Tugas kita sebagai manusia adalah untuk memahami, memaafkan dan bagi peluang pada mereka memperbaiki kesalahan diri. Tentu kita jugak mahu peluang sebegitu kan?

Jangan pandang kejahatan orang lain seperti mereka mesti ke neraka dan jangan nilai kebaikan kita seperti kita pasti akan ke syurga.

Namun begitu, jangan pulak kita menilai kebaikan kita seperti kita pasti akan ke syurga. Jangan bersikap riak atau sombong dengan kebaikan yang kita lakukan. Kebaikan yang kita buat tak sepatutnya membuat kita merasa yakin bahawa kita pasti akan mendapat ganjaran syurga. Kebaikan kita harus dilakukan dengan niat yang ikhlas dan bukan untuk menunjuk-nunjuk atau merasa lebih baik daripada orang lain. Hanya Allah yang tahu dan nilai keikhlasan serta kesucian niat di hati kita.

Moga kita sentiasa bersikap rendah hati, tak cepat menghakimi orang lain dan ikhlas dalam berbuat kebaikan. Ingatlah hanya Allah yang berhak menentukan nasib seseorang, sama ada ke syurga atau ke neraka. Waallahuallam. 

3 comments:

  1. Terima kasih atas pesanan

    ReplyDelete
  2. Thank you remindernya kak 🤗. Harus selalu diingat memang, agar kita tak sombong, congkak dan riya'. Setiap perbuatan baik yg dilakukan, sebisa mungkin jgn sampailah orang lain tahu, atau jgn jug dipamerkan. Saya pun kuatir itu nantinya akan mendatangkan rasa sombong di hati.

    ReplyDelete