Khasiat dan kebaikan serai yang mungkin kita tak tahu!

By Cikla Shahril - August 01, 2018

Cikla rasa semua orang kenal serai. Betul tak? Lebih-lebih orang perempuan, sebab serai selalu digunakan di dalam masakan sebagai penambah rasa dan penyedap makanan. Mereka yang menggemari tomyam juga mesti selalu jumpa serai di dalamnya. 

Pendek kata, untuk sesetengah makanan, kalau takde tomyam memang tak sedap. Tak cukup syarat katanya!

Tapi, mungkin ada yang tahu dan tak tahu yang mana selain ia amat bermanfaat untuk masakan kita, sebenarnya di sisi lain, serai ini mempunyai 1001 kelebihan dan manfaat terutama dalam bidang kesihatan dan kecantikan. Tak percaya? 

Jom baca perkongsian menarik yang cikla nak share dengan korang ni. Baca jangan tak baca tau!

Khasiat dan kebaikan serai yang mungkin kita tak tahu!

Membantu memutihkan gigi.

Ada orang mengalami masalah gigi yang kekuningan lebih-lebih lagi bagi mereka yang merokok. Bagi cikla, hal ini memang masalah biasa. So, macam mana serai dapat membantu korang yang 'bergigi kuning' ini?

Senang saja, korang ambil 2 batang serai. Selepas itu, potong serai tersebut kepada potongan kecil dan tumbuk serai tersebut bersama sedikit arang. Dah siap! Korang tau apa nak buat? 

Ye, ambil hasil campuran tadi kemudian korang gosok pada gigi yang kekuningan tu. Untuk hasil yang terbaik, lakukan 3 kali seminggu. Nah, korang pasti tak percaya bila tengok hasilnya nanti!

Membantu mengatasi masalah perut.

Bagi mereka yang mengalami masalah seperti yang disebutkan ini, korang boleh mencuba teh serai sebab ia dikatakan mampu membantu mengatasi masalah gangguan pencernaan, sakit perut, perut berangin, kejang usus dan cirit birit. 

Kalau korang nak tau juga, serai dikatakan boleh membantu mengurangkan masalah angin dalam usus sekaligus ia boleh mencegah pembentukan gas berlebihan. 

Penggunaan  serai sebagai 'Pain Killer'.
Wah, dengar macam tak percaya je kan. Mungkin sebelum ni korang biasa mengambil ubat pain killer tu kan, apa kata korang try yang natural ni pulak. 

Contohnya, kalau korang mengalami masalah gigi, otot atau sendi yang sakit, apa kata try minum teh limau berserai sebagai penahan sakit korang tu. InshaAllah, sedikit sebanyak ia pasti akan memberi kelegaan kepada korang.

Cubalah!

Khasiat dan kebaikan serai yang mungkin kita tak tahu!
Khasiat dan kebaikan serai yang mungkin kita tak tahu! 

Jom berdetox dengan serai.

Kalau yang ni cikla biasa tahu sebab cikla biasa tengok dan cikla sendiri pun pernah buat air detox letak serai. Memang sedap dan fresh gitu! 

Sebenarnya serai mempunyai sifat detoksifikasi yang mana ia dapat membantu kita melancarkan sistem pembuangan air kecil sekaligus dapat membersihkan organ pencernaan, hati, pankreas, pundi kencing dan ginjal. 

Apa yang penting, ia adalah semulajadi dan bebas dari bahan yang memudaratkan!

Membantu melegakan senggugut.

Mereka yang mengalami masalah ni kena cuba. Walaupun cikla tak pernah mengalaminya secara teruk, tapi I know it's was very painful. Adehh, my English is broken mehhh. 

So, apa kata korang try minum dan amalkan teh serai setiap pagi ketika datang bulan. Bagi cikla paling bagus guna teh hijau. 

Ia bukan saja membantu melegakan rasa sakit akibat  senguggut, malah rasa mual juga akan turut hilang sama. 

Bertindak sebagai agen pencegah kanser. 

Lately, kita selalu dengar mengenai mereka yang didiagnosis terkena penyakit ni. Kalau dulu, jarang kita dengar kan, tapi sekarang perkara ni bukan sesuatu yang asing lagi. 

Sebab, cikla pernah terbaca ada kajian mengatakan setiap 1 daripada 10 orang didiagnosis menghidap kanser. Nauzubillah, minta dijauhkan! 

Jadi ya, memang betullah orang cakap mencegah lebih baik dari mengubati, right? Apa kata kita berusaha untuk cegah penyakit ini melalui penggunaan serai.

Dikatakan setiap 100 gm serai mengandungi anti-oksidan pencegah kanser sebab elemen atau komponen semulajadi yang terdapat dalam serai dipercayai boleh mematikan sel kanser aktif tanpa merosakkan sel sihat.

Jom amalkan!

Khasiat dan kebaikan serai yang mungkin kita tak tahu!
Khasiat dan kebaikan serai yang mungkin kita tak tahu! 

Membantu menurunkan tekanan darah.

Selain itu, serai juga dikatakan boleh membantu mengurangkan tekanan darah sekaligus merancang sistem peredaran darah menjadi lebih lancar. 

So, dengan mengambil dan mengamalkan minuman yang mengandung serai setiap hari, InshaAllah ia sangat membantu dalam menurunkan hipertensi atau tekanan darah tinggi.

Guna serai untuk mencantikkan kulit.
Mungkin korang biasa dengar orang guna serai dalam bidang kosmetik, dan hal ni memang sudah tak asing lagi kan? 

Mereka yang mempunyai masalah jerawat khususnya bolehlah mencuba produk kosmetik berasaskan serai ni kerana ia dikatakan mampu merawat jerawat sekaligus menjadikan wajah korang lebih fresh dengan kulit wajah yang sihat!

Membantu merawat jangkitan atau infection kulit.

Untuk pengetahuan korang, serai memiliki kandungan zat anti-mikroba dan anti-bakteria. Kedua-dua kandungan ini amat baik membantu usaha mengubati  masalah infeksi atau jangkitan pada perut, usus, saluran najis dan luka. 

Selain itu, serai juga dikatakan dapat merawat pelbagai jenis penyakit seperti infeksi kulit, keracunan makanan di samping ia juga membantu menghilangkan bau badan.

Sebagai diuretik.

Khasiat serai memang banyakkan, termasuklah dalam membantu meredakan kejang-kejang otot dan anti-rematik. 

Caranya adalah dengan merebus 5 gm akar serai dengan 1 gelas air selama kira-kira 15 minit seterusnya air rebusan  yang telah disejukkan itu diminum untuk mengatasi masalah gejala batuk. Amalkanlah dua kali sehari untuk kesan terbaik! InshaAllah.

Sesungguhnya, tiadalah Allah menjadikan sesuatu itu dengan sia-sia. 

Semuanya pasti ada hikmah dan kebaikan di sebaik kejadiannya. Kesembuhan dengan izinNya jua!

Kredit group Telegram Petua dan Kesihatan.

  • Share:

You Might Also Like

3 Comments

  1. oo..byk yeak khasiat serai..cik la share la air detox yg buh serai ni..ada gak buat air detox sekali sekala tapi tak pernah try pulak yg letak serai ni...

    ReplyDelete
  2. i love serai. masak nasi letak serai, bau wangiii je nasi :)

    ReplyDelete
  3. Banyak khasiatnya.. bagus..

    ReplyDelete