Advertisement

Selamat berpuasa!

Selamat berpuasa! | Assalamualaikum wbt..... Pejam celik, pejam celik Ramadan kembali lagi... pastinya kita tak sabar-sabar nak menikmati indahnya ibadah ini... InsyaAllah malam nanti kita akan mula bersolat terawih dan bersahur. Sebenarnya, ibadah puasa mengajar kita tentang erti kesabaran dalam kita melawan tuntutan hawa nafsu sekaligus membuatkan kita merasai kepayahan dan keperitan insan lain yang dalam kesusahan... Syukurlah kita masih diberi nafas dan peluang untuk menjalani ibadah puasa tahun ini dan merasai kemanisan ganjaran pahala dari Allah SWT... InsyaAllah.....

Selamat berpuasa!

Selamat berpuasa!
Selamat berpuasa!

Di kesempatan ni, sukalah cikla nak share niat puasa dan doa berbuka puasa. Ala, ini sebagai refreshing lah.... bak kata orang putih..... hehe....

Selamat berpuasa!
Selamat berpuasa!

Eh eh..... lepas tu, jom kita baca pantun ni pulak.. copypaste je.... gurauan mesej tersirat.... hehehe....

Anak beruang tidur di riba
Di tumpang sama si anak mawa
Bulan Ramadhan dah tiba
Puasa yang lalu dah ganti semua?

Anak Pak Ali namanya Baba
Anak Pak Dolah namanya Ida
Bila bulan Ramadhan dah tiba
Demam gastrik mulalah melanda

Anak rimau berlumba lari
Berlari sampai melintasi titi
Setahun ada beratus hari
Takkan 30 hari pun dah nak mati?

Anak Ah Seng benama Ah Yok
Dilanggar basikal patah riuk
Jangan kita berpuasa yang yok
Bangun pagi buka periuk

Anak itik ke pantai Morib
Pergi bersama kawan-kawan
Time berbuka waktu Magrib
Baru Zohor dah tak tahan

Anak ayam makan kobis
Makan bersama anak ikan
Bila puasa tak pernah habis
Bila beraya dia yang sakan

Anak gajah berwajah cun
Nampak tikus terus lari
Jangan sesekali main mercun
Kang.. tak pasal-pasal hilang jari 
[sebenarnye saya main gak]

Anak Zirafah lompat galah
Anak cipan bermain bola
Kalau nak berbelanja tu tak salah
Tapi jangan membazir pula

Anak gorila gagah perkasa
Amat terkenal di Kampung Sentosa
Maaf andai terkasar bahasa
Saya ucapkan selamat berpuasa

Anak keli dan anak haruan
Makan kenduri rumah Pak Borhan
Pantun nie sekadar gurauan
Gurauan nak menyambut bulan Ramadhan....

Oklah, semoga kita semua sentiasa berada di bawah lindungan rahmatNya dan menjalani ibadah ini dengan ikhlas dan jayanya. Amin...... 


Image from Facebook.com. Sumber pantun dari Whatsapp Group...

Post a Comment

0 Comments