'santai tapi sampai'

Semua tau kot yang daun sirih dah lama digunakan  oleh masyarakat nak-nak pulak dalam perubatan tradisional, terutamanya di kawasan Asia Ten...

Benarkah daun sirih bagus untuk mengatasi masalah keputihan?

Semua tau kot yang daun sirih dah lama digunakan  oleh masyarakat nak-nak pulak dalam perubatan tradisional, terutamanya di kawasan Asia Tenggara. Dan, salah satu kegunaan daun sirih yang popular adalah untuk mengatasi masalah keputihan pada wanita. Namun, betul ke daun sirih berkesan atau ia sekadar mitos?

Daun sirih mengandungi komponen antibakteria dan antikulat seperti chavicol dan eugenol, yang dipercayai mampu membunuh bakteria dan kulat penyebab jangkitan. Ini menjadikan daun sirih popular dalam rawatan masalah keputihan, yang sering disebabkan oleh ketidakseimbangan flora bakteria di kawasan intim. 

Benarkah daun sirih bagus untuk mengatasi masalah keputihan?
Benarkah daun sirih bagus untuk mengatasi masalah keputihan? Kredit image to Google.

Cara Penggunaan:

Cara tradisional yang sering digunakan adalah dengan merebus beberapa helai daun sirih dan menggunakan air rebusannya sebagai pencuci bahagian intim. Ada juga yang mengamalkannya dengan cara merendam daun sirih dalam air suam dan menggunakan air rendaman tersebut.

Kesan Sampingan:

Walaupun daun sirih mempunyai sifat antibakteria, penggunaannya yang berlebihan atau terlalu kerap boleh menyebabkan kerengsaan atau ketidakseimbangan pH pada kawasan intim. Ini boleh memperburuk keadaan keputihan atau menyebabkan masalah lain.

Apa Kata Pakar?

Pakar kesihatan menyarankan agar penggunaan daun sirih dilakukan dengan berhati-hati. Mereka juga menekankan bahawa keputihan yang normal tak memerlukan rawatan dan jika keputihan menjadi tak normal (berbau, berubah warna, atau menyebabkan ketidakselesaan), sebaiknya berjumpa doktor. Penggunaan daun sirih boleh membantu, tapi ia tak boleh menggantikan rawatan perubatan yang betul. 

Benarkah daun sirih bagus untuk mengatasi masalah keputihan?
Benarkah daun sirih bagus untuk mengatasi masalah keputihan? Kredit image Google.

Kesimpulannya, daun sirih boleh membantu mengatasi masalah keputihan ringan, tapi ia bukanlah penyelesaian ajaib. Penggunaannya harus disertai dengan pengetahuan yang betul dan kalau masalah berlanjutan, kenalah berjumpa doktor untuk dapatkan rawatan lanjut. 

Dalam apa jua keadaan, menjaga kebersihan diri dan amalan gaya hidup sihat adalah langkah terbaik untuk mencegah masalah keputihan. Jika korang nak try, boleh je,  tapi ingatlah jangan berlebihan, ya!

3 comments:

  1. Susah nk cari daun sireh dkt area rumah sy =(

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang kan? skng tak banyak rumah yg ada pokok sirih. org dulu je rajin tanam

      Delete
  2. Agree. Saya pun dulu pernah keputihan, sempat pakai air rebusan daun sirih. Hanya saja saya tak kuat baunya 😅🤣. Akhirnya memilih ke dokter. Tp ternyata penyebabnya Krn saya lupa IUD saya dah expired dan harus lepas. Akhirnya setelah dilepas, dan pasang baru, sembuh juga

    ReplyDelete