Mahukan detoks terbaik? Jom minum jus lemon.

By Cikla Shahril - October 04, 2017

Biasanya, dalam resepi membuat air detoks lemon pasti tidak dilupakan. Ini kerana, lemon sangat memberi manfaat terutama dalam proses detoksifikasi, that why kebanyakan resepinya mesti ada lemon. Ada orang suka menggunakan lemon dalam masakan mereka. 

Sebenarnya, ada beberapa kelebihan lemon ni dalam membantu usaha kita untuk kurus dan sihat. Korang nak tau? Jom baca apa yang cikla nak share ni. Teruskan pembacaan korang ye.

Mahukan detoks terbaik? Jom minum jus lemon.

Ada lima kelebihan lemon, iaitu;

  1. Lemon dapat membantu menyokong sistem imun badan kita. Hal ini kerana adanya vitamin C yang tinggi di dalamnya. Untuk mereka yang selalu kena selsema, eloklah minum jus lemon.
  2. Bagi mereka yang mengalami masalah sembelit dan penghadaman, amalkanlah meminum segelas air lemon suam setiap pagi. Air lemon ini dikatakan dapat membantu merangsang saluran penghadaman sekaligus merangsang pergerakan usus dan membersihkan organ hati kita. 
  3. Jus lemon jugak dikatakan dapat meningkatkan hidrasi dan memberikan tenaga. Korang hanya perlu meminum air lemon suam setiap pagi, Insha Allah korang akan rasa lebih bertenaga dan terhidrat sepanjang hari. 
  4. Dengan meminum air lemon pada setiap pagi dikatakan dapat membantu membakar lemak dengan lebih berkesan. Hati pulak akan berfungsi dengan lebih baik bagi memastikan proses metabolisme lemak berlaku dengan baik dan ia amat penting dalam proses diet. So, pada yang nak kuruskan badan pun elok amalkan meminum air lemon ni. 
  5. Kehadiran vitamin C yang tinggi di dalam lemon mampu mencantikkan kulit. Hal ini kerana, vitamin C berperanan sebagai antioksidan yang mana ia mencegah penuaan pramatang sekaligus menghalang radikal bebas yang merosakkan kulit. Kulit jugak akan menjadi lebih anjal dan awet muda sebab vitamin C di dalam lemon adalah sangat diperlukan untuk menghasilkan kolagen.

Gunakan yang semulajadi kerana ia lebih selamat dan baik. Semoga bermanfaat.

Sumber Ruangan Sekilas Cantik. 

  • Share:

You Might Also Like

3 Comments

  1. sha kalau masuk tesco wajib beli lemon hehe memang syoklah detox lemon ni

    ReplyDelete
  2. sedap nyer jus lemon. nyaman.
    aida prefer lemon drpd air limau nipis or limau purut.

    ReplyDelete