Info kanser tiroid secara ringkas.

By Cikla Shahril - March 25, 2019

Korang nak tau macam mana boleh jadi kanser tiroid? Kanser ni asalnya dari sel-sel tiroid normal yang bertukar menjadi tak normal. Sel yang tak normal ni pulak dia grow tak terkawal. 

Ada sesetengah sel tak normal ni pulak, sekali desup sekelip mata dia boleh 'membiak' jadi banyak. Ishh, takutnya kan. Bila dah lama-lama tu, bertukar rupa pulak dia. Jadilah dia tumor malignant. 

Inilah sel kanser yang dah jadi bahaya tu. Tumor ni pulak tak semestinya kecik ke besar. Kadang-kadang, saiz kecik cinonet pun boleh jadi tumor yang bahaya.

Info kanser tiroid secara ringkas.
Gambar diubahsuai dari carian Google. Info kanser tiroid secara ringkas. 

Kanser ni gak ada 4 sekawan, papillary, follicular, medullary dan anaplastic (ni yang paling bahaya). 

Hurmm, kalau sel kanser ni tak dikesan di peringkat awal dan rawatan sepatutnya tak dilakukan, dia boleh merebak ke bahagian lain dalam badan  atau organ melalui aliran darah. 

Nauzubillah, mintak dijauhkan.

So, kalau korang yang ada bengkak tiroid tu baik pergi check. Cikla bukan nak takutkan, tapi kalau ada apa-apa yang tak ok boleh dapatkan rawatan cepat. 

Cepat dapat rawatan, cepat sihat. InshaAllah. Tak payah nak try test dengan supplement yang karot marot tuh. 

Diri kita, kita yang tentukan. Yang sakit tu kita. Yang dapat kesan sampingan dari supplement tu nanti kita, bukan orang yang jual tu. 

Tettt.

  • Share:

You Might Also Like

8 Comments

  1. takut pulak tgk ni..

    ReplyDelete
  2. terima kasih berkongsi informasi ini. yang penting jagalah kesihatan kita

    ReplyDelete
  3. Betul tu. Sebarang benjolan kena check..saya dah buang..alhamdulillah walaupun ianya benign...at least peace of mind...kita operate buang dan x yah pikir dah...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam. Saya akan operate buang ketulan tiroid sebelah Kiri sebab keras. Sebelah kanan pun besar jugak cuma Tak keras kira2 2.8 cm. Awak memang bengkak kesua2 jugak ka?

      Delete
  4. Assalam..boleh x sy contact puan, nak tanya apa yg boleh usaha utk pesakit kanser tiroid?

    ReplyDelete
  5. Boleh x sy contact puan berkenaan kanser ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. assalamualaikum encik. cikla cadangkan encik join grup fb tiroid dan anda ori. dekat sikut memang sgt byk info mengenai tiorid. dalam tu jugak ada doktor yng lebih arif mengenai ni. tq

      Delete