18 January 2019

Tip solekan untuk remaja.

Tip solekan untuk remaja. Assalamualaikum wbt. Dulu, masa cikla masih remaja (sekarang pun remaja jugak, tapi remaja purba, haha), memang cikla ni tak suka bersolek sangat terutama kalau keluar rumah. Paling koman pun, cikla akan pakai bedak, itupun bedak talkum tu dengan celak sikit. lips gloss ke, lips ice ke, lipsmatte ke, hatta bincu pun cikla tak pakai. Haha.

So, korang yang remaja tu nak tak tau apakah tip solekan mudah supaya korang nampak cantik terutama bila berhadapan dengan orang ramai. 

Kalau nak, jom baca sampai habissss. 

6 tip solekan untuk remaja yang mudah. 

Tip solekan untuk remaja.
Gambar diubahsuai dari carian Google. Tip solekan untuk remaja.

Kenal dulu warna dan jenis kulit korang. 
Kalau korang nak tau, warna kulit kita ni tak sama tau. Setiap orang mempunyai tingkat warna yang lain-lain. 

Ada yang berkulit coklat gelap, sawo matang, putih kuning, coklat, putih pucat sebagainya. 

Itu belum lagi jenis kulit dia macam mana. Jenis berminyak ke, kering ke dan kombinasi. Sebab, setiap jenis kulit ni, alat solek dia pun tak sama tau. 

So, memang kena tau tu. 

Pakai pelembap. 
Ada orang, memakai pelembap ni memang wajib. Haaa, betullah tu kan. Lagi satu, nak pilih pelembap pun biarlah tepat dan sesuai dengan jenis kulit kita. 

Kalau korang nak tau, ia penting sebab inilah asas supaya solekan kita tahan lama. Takdelah nanti baru je mekap dah cair. Hehe. 

Selain itu, pelembap juga berfungsi sebagai perawatan dasar, dan menjadi pelindung kulit. Lebih kurang macam protection laaaa. 

Rona asas. 
Sebelum korang pakai bedak asas, pastikan korang menyapu warna asas dulu sebab ia berfungsi sebagai 'penjaga' solekan supaya tahan lebih lama dah nampak fresh je walaupun dah mekap beberapa jam yang lalu. Best kan? 

Pilih bedak asas yang tepat. 
Haa, ni lagi satu yang penting. Kalau korang nak tau, bedak asas fungsi dia untuk meratakan warna kulit. 

So, apa yang terbaik cari bedak asas yang warnanya hampir sama dengan warna atau ton kulit korang. 

Tapi, korang jangan pakai bedak asas tu pada seluruh muka korang, nanti nampak macam topeng pulak. Just korang sapu secara nipis pada kedua-dua belah pipi, hidung dan dagu. 

Lepas tu, baru pakai bedak dengan warna senada. Masa sapu tu pun bukan menyapukan dengan span macam kita sapu tu je tapi sapu tu just tepuk-tepuk je. So, nanti takdelah bertompok kan bedaknya. 

Pakai maskara. 
Korang tak payah nak berbulu mata palsu bagai atau pun pakai celak tebal-tebal kekonon nak bagi mata tu nampak indah. Jangan, sebab ini akan buat korang nampak lagi tua. 

Korang just pakai je pelentik bulu mata dengan maskara. Dah. Maskara pulak pilih yang jenis kalis air. Lawa ooo. 

Gincu dan pengilat bibir. 
Korang sapu salap bibir, lepas tu pakai gincu warna coklat pudar. Gincu macam ni sesuailah kalau korang nak berpergi berlibur bersama teteman. 

Kalau korang suka, boleh je nak oles pengilat bibir warna senada dengan gincu tu. Nampak lagi fresshhh. 

Selamat mencuba. 

Kredit Ruangan Hati, Harian Metro. 

1 comment:

  1. anak2 aida lom la terjebak dgn make up.
    nak suh pakai bedak pun degil :) ha ha ha ha...
    one day, sampai masa diorang nak make up, baru la aida lead their way...

    ReplyDelete






[PERINGATAN] Komen yang mempunyai pautan ke mana-mana blog atau laman web yang menjurus kepada perniagaan atau bersifat keuntungan sebelah pihak, akan dipadamkan serta-merta. Jika berminat untuk meletakkan link atau pautan ke dalam entri ini, sila hubungi penulis di arinillalove82@gmail.com.

[PENAFIAN] ciklapunyabelog.blogspot.com dan pemilik blog ini secara khusus tidak akan bertanggungjawab terhadap apa juga liabiliti, kerosakan, kehilangan, kerugian atas risiko, peribadi mahu pun sebaliknya yang berlaku akibat, secara langsung atau tidak langsung daripada penggunaan dan aplikasi, daripada apa juga kandungan yang diperolehi dari blog ini.

Pemilik blog juga tidak akan bertanggungjawab sama sekali terhadap komen-komen yang di siarkan dan ianya adalah tanggungjawab penulis komen itu sendiri.

Segala artikel yang dihasilkan oleh pemilik blog ini hanya sekadar pendapat peribadi yang mahu dikongsi bersama para pembaca blog ini serta untuk koleksi rujukan buat pemilik blog untuk kegunaan pada masa hadapan.